Kennisbank » SEO » Top 5 meest gemaakte SEO fouten

Top 5 meest gemaakte SEO fouten

26 juni 2013

Matt Cutts (engineer bij Google) legt in een korte video (4:58) uit wat de top 5 meest gemaakte fouten zijn door webmasters met zoekmachine optimalisatie (SEO).

Top 5 meest gemaakte SEO fouten

1. De website kan niet ge-crawled worden

Google maakt gebruik van web crawlers (GoogleBot)om de pagina’s van je site te kunnen indexeren. Wanneer de pagina’s niet goed met elkaar gelinkt zijn, kunnen de crawlers de pagina’s niet vinden met als resultaat dat je site niet geheel in Google wordt opgenomen.

2. Je gebruikt niet de woorden waar mensen op zoeken

Alleen maar focussen op losse trefwoorden is niet voldoende. Ze zullen in de juiste context moeten worden opgenomen. De tijd dat mensen goede resultaten vinden met één of twee trefwoorden is voorbij. Het is dus belangrijk hoe mensen zoeken naar de producten of diensten die jouw organisatie aanbiedt. Een goed trefwoordenonderzoek is daarom van groot belang.

3. Te veel focussen op linkbuilding

Linkbuilding is belangrijk. Maar niet doorslaggevend om hoge posities te behalen. Ook de kwaliteit van de website (en content) is belangrijk. Wanneer linkbuilding juist wordt toegepast kan het wel degelijk zorgen voor betere posities. Hierbij moet gelet worden waar de links worden geplaatst en wat de kwaliteit van de links zijn. PROSEO kan hier bij helpen.

4. De website heeft slechte titles en descriptions (meta tags)

Besteed aandacht aan de titles en descriptions. Te vaak komt het nog voor dat pagina’s de title “Untitled” gebruiken of dat pagina’s dezelfde titles hebben als bijvoorbeeld “Naam bedrijf”. De description is de tekst die bij zoekresultaten wordt weergeven. Een betere description zorgt voor een aantrekkelijker vermelding in de zoekmachines. Ook hier geldt dat gebruik van de juiste termen een positieve invloed hebben op je posities.

5. Je maakt geen gebruik van de Google Webmaster Tool

Deze tool biedt essentiële mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen bij de vindbaarheid van je website. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe Google jouw website ziet en waar verbeterpunten liggen. Ook kan je aangeven welke delen van de site vaker en minder vaak, of helemaal niet, moeten worden gecrawled. Het programma vergt wel meer dan gemiddelde SEO kennis om er op een juiste wijze gebruik van te kunnen maken.

Bekijk de video (4:58) van Matt Cutts.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.