Kennisbank » SEO Techniek » Snippets: The Return of The Metatag Description

Snippets: The Return of The Metatag Description

22 maart 2011

Momenteel staat de beschrijving van de webpagina, de Metatag Description, op een laag pitje.
Wat betreft de vindbaarheid tenminste: Google gebruikt hem niet meer voor de ranking. De beschrijving van onze pagina’s is gericht op de CTR: gebruikers via Google binnenhalen.
Maar er is meer.
Google geeft een Preview, via het vergrootglas achter het zoekresultaat komt een blik op de pagina in beeld. En die blik toont de snippets.

Vaak zijn termen binnen SEO niet helemaal duidelijk, worden ze elkaar gebruikt en/of leiden ze een eigen leven. Het bestaan van de ‘rich snippet’ naast de ‘gewone snippet’ is daar een voorbeeld van. We gaan eerst voor de gewone snippet.

Wat is een snippet?
Letterlijk vertaald betekent ‘snippet’ ‘snipper’ en niet meer dan dat. Google zoekt naar snippets om een pagina juist weer te geven in de resultaten.
Dat weergeven gebeurt in de volgorde: Metatag Description, Content, ODP. Zien zoekmachines een goede Metatag Description, dan wordt hier een snippet uitgehaald. Lukt dit niet dan is de tekst op de pagina zelf aan de beurt. Lukt dat niet dan is de ODP omschrijving aan de beurt en als die niet bestaat plaatst Google helemaal geen omschrijving.

Wat is een rich snippet?
Een rich snippet, een opgewaardeerd zoekresultaat, geeft bezoekers een meer uitgebreide beschrijving van een pagina. hReview bijvoorbeeld zorgt voor een aantrekkelijke reeks gele sterren onder de Title Tag. Dit lukt door structureel bepaalde gegevens toe te voegen; in de vorm van recensies, gebruikersprofielen, producten, bedrijfsvermeldingen, recepten, evenementen enz.
Gestructureerde gegevens zijn in te voegen met:
1. Microdata (meestal met <span> of <div> een korte beschrijving van entiteiten geven)
2. Microformats (voegt voor een beschrijving meestal class toe in HTML-tags <span> of <div>)
3. RDFa (meestal in XHTML-tags <span> of <div> een beschrijving geven)

Structureel weergeven houdt in dat dit in de broncode gebeurt. Klinkt vrij logisch, maar duidelijk moet zijn dat Google attent moet worden gemaakt op deze snippets. Of je het aardig hebt gedaan, ontdek je via Google’s Rich Snippet Testing Tool.

Back to the Basics met de Metatag Description

Rich snippets zijn niet voor iedereen weggelegd. Je moet maar net evenementen organiseren of recepten online zetten. Eh?, recepten online zetten?
Jawel, in Amerika is Google Recipes al een vast onderdeel op het menu (plus kok).

Terug naar af met de Metatag Description:
1. Maak een unieke beschrijving voor elke pagina. Deze metadata worden door gebruikers gezien en dat vindt Google belangrijk
2. Maak een nauwkeurige beschrijving van elke pagina. Er hoeven geen grammaticaal juiste zinnen in te staan als de gebruiker er maar bruikbare informatie in vindt: auteur, publicatiedatum, aantal pagina’s bijvoorbeeld. Gebruikers hebben weinig aan een reeks trefwoorden.

Herwaardering van de Metatag Description? We zullen zien!

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.