Kennisbank » SEO Content » Metatag Descriptions en de waarheid

Metatag Descriptions en de waarheid

21 december 2010

Over de Metatags is veel gezegd, zegt men veel en zal men veel blijven zeggen. Het liefst roept men dingen die interessant zijn of dat in ieder geval lijken. Prachtig onderwerp is de Metatag Description omdat die altijd als zeer belangrijk wordt gezien en omdat we er veel moeite in steken. Tijd om de zaken op een rijtje te zetten. Oftewel: een hoop waarheden en daar voegen wij de onze graag aan toe.

De grote vraag waar iedereen de eigen waarheid op loslaat is of de Metatag Description gelezen wordt. Dit probleem wordt automatisch aan Google verbonden, maar er zijn meer zoekmachines. De oorzaak van alle ellende (ja, ellende) ligt misschien wel bij Google, maar meer precies: bij het publiek van Matt Cutts.

Afscheid van de Keywords Meta Tag
21 september 2009 komt het volgende filmpje op YouTube en hierin meldt Cutts duidelijk dat de Keywords Meta Tag niet meer wordt gelezen. Al vaak gezien? Gelukkig duurt het maar een kleine 2 minuten:

De voors en tegens zijn dat Google dit niet meer doet om misbruik te voorkomen, dat Google niet de enige is en dat misbruik best ergens anders kan. Dat laatste proberen we straks.
Bijzonder grote ‘voor’ is wel dat het hier toch onmiskenbaar alleen om de Keywords Meta Tag gaat. De mensen van Metatags.nl wijzen hier ook op (dank). De ‘voor’ dat Google niet de enige is wordt al snel een ‘tegen’ omdat Bing met Google meeloopt en Yahoo! later ook besluit de Keywords Meta Tag te negeren. Alleen Ask indexeert de Keywords Meta Tag nog.
Over wisselende waarheden gesproken: 6 oktober 2010 meldt Yahoo! de Tag niet te indexeren en een week later doet men dit toch wel. Veiligheidshalve geeft SEO Handleiding hier slechts garantie tot de hoek!

Misbruik dan. Stukje waarheid is de tactiek van Google.
21 september 2009 wordt wereldkundig gemaakt dat de Keywords Meta Tag in Google-land overbodig is, maar wat er in de Keywords Meta Tag stond was al vrij ‘vrij’. Onderbroekenfabrikant Wim Schimmel mag dus vrijuit ‘Björn Borg’ in de Keywords Meta Tag plaatsen; het wordt toch niet gelezen. Aparte tactiek van Google en niet geheel waterdicht: je brengt de zin tot misbruik boven. De Metatag Description is niet ‘vrij’ en met enige creativiteit is best deze Metatag Description te schrijven: ‘U koopt perfecte Schimmel onderbroeken voor Björn zonder borg maar met garantie op jarenlang draagplezier.’

Het belang van de Metatag Description
Waar het mis ging met betrekking tot de Metatag Description ligt waarschijnlijk aan het te vrij interpreteren van Cutts’ afscheid van de Keywords Meta Tag. Gemiddeld genomen is de indexwaarde die zoekmachines aan de Metatag Description geven vrij laag. De kracht lijkt meer direct op de lezers van de zoekresultaten te liggen. Met andere woorden lijkt de waarde vrij gering te zijn wat betreft de ranking, meer boeken we succes richting de Click Through Rate. De Meta Description is een unieke beschrijving van de betreffende pagina en dit heeft voordelen: je krijgt tevreden bezoekers die doorklikken en je pagina’s zullen niet zo snel als Duplicated Content worden aangemerkt; dat is handig als de pagina’s noodgedwongen op elkaar lijken. De Metatag Description is nog steeds de moeite waard; niet alleen voor onderbroekenfabrikant Wim Schimmel!

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.