Kennisbank » Overig » De kracht van SPAM

De kracht van SPAM

23 november 2010

SPAM en we hebben er allemaal last van. De overgrote hoeveelheid SPAM die dagelijks wordt verzonden belast zowel alle providers als ons humeur. SPAM betekent ongevraagde elektronische berichten in de vorm van reclame, kettingbrieven, hoax en Urban Legends (broodjes aap) via e-mail, mobiele telefoon (sms of mms), fax, telefoon (automatisch oproepsysteem) en via ‘social networking’. We richten ons op SPAM via e-mail. Komt bij jullie ook de vraag boven hoeveel Viagra er nu werkelijk online verkocht wordt?

Om SPAM te ontlopen, moeten we weten wat het is.

Hoe SPAM SPAM werd
Er zijn verschillende verhalen in omloop. Aannemelijk, en aantrekkelijk, is aan te nemen dat SPAM door Monthy Python betekenis heeft gekregen. SPAM was een Brits vleeswarenproduct zonder enige voedingswaarde en dit crisisproduct wordt in een sketch van elke zinnigheid beroofd. Om aan te tonen hoe onzinnig het is:

SPAM is ongewenste reclame.
Enkele feiten:
1. De dagelijkse hoeveel SPAM-mails bedraagt 200 miljard
2. Koploper in verzending van SPAM-mails is Amerika met 42,8 %
3. 7 van de 10 grootste spammers komen uit Rusland
4. SPAM is de bijnaam van de Russische voetbalvereniging Spartak Moskou

Is marketingmodel AIDA van toepassing?
In marketing beschrijft AIDA 4 essentiële stappen van een reclame-uiting: Attention, Interest, Desire,
Action.
Nu lijkt Attention moeilijk te ontkomen omdat SPAM nu eenmaal in je mailbox staat. Interest en Desire lijken toch op een bijzonder laag pitje te staan en van Action zal bij ons verstandige mensen weinig sprake zijn. Toch wordt het aantal SPAM-mails steeds groter; hoe komt dat?
Ten eerste zijn de kosten bijzonder laag.
Via een bulk e-mailaccount zijn miljoenen mails te versturen voor een paar honderd euro. Reken maar uit wat het opbrengt als 1 op de 1000 SPAM-mails ong 5 opbrengt.
Daarnaast is het bijzonder makkelijk.
Mailadressen staan open en bloot en veel SPAM is daardoor persoonlijk gericht.
Twee eigenschappen maken van SPAM echter strafbaar: er staat geen afzender vermeld en je kunt je niet afmelden.
Het is dan ook verboden en toezichthouder OPTA legt bedrijven boetes tot ong 450.000 op. De eerste negen maanden van 2010 kreeg OPTA bijna 34.000 klachten over ongewenste elektronische berichten binnen. ‘Niet doen’ zou je zeggen, maar spammen blijkbaar bijzonder aantrekkelijk. Daarmee lijkt AIDA eerder van toepassing op de spammers zelf dan op hun doelgroep.

SPAM in vele vormen en maten
De manieren om klanten/slachtoffers te winnen zijn zeer uitgebreid. Veelvoorkomend zijn:
1. Kettingbrieven: geld vragen voor niet bestaande zieke mensen of ondervoedde bevolkingsgroepen (en aan zoveel mogelijk bekenden doorsturen)
2. Virushoaxes: waarschuwing voor een computervirus (en aan zoveel mogelijk bekenden doorsturen)
3. Aanbiedingen: Viagra (namaak want niet van Pfizer), Rolex (namaak want niet van Rolex) enz.
4. 419 mails: vraag of jouw bankrekeningnummer gebruikt mag worden om geblokkeerde sommen geld te ontvangen

Het is veel en goedgelovigheid wordt afgestraft. Wat doen we ertegen?

SPAM ontlopen?
SPAMloos worden lijkt onmogelijk, maar we hoeven het niet makkelijk te maken. Hulpmiddelen zijn:
1. Abonneer je alleen ergens op als je zelf toestemming geeft, en als de afzender en de mogelijkheid je af te melden vermeld staan
2. Geef niet te snel je mailadres en vervang waar mogelijk ‘@’ door ‘at’
3. Gebruik BCC i.p.v. CC
4. Koop betrouwbare anti-spam software

Dat laatste punt is interessant. Typ in Google ‘betrouwbare anti-spam software’ en je wordt bedolven onder ‘de beste anti-spam software’. Naast de namen van het eerste uur Norton en McAfee schijnen MailWasher Pro en Cloudmark DesktopOne-Pro het goed te doen.
Tips&Trucs over anti-spam software of tips om spam te ontduiken zijn altijd welkom.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.