Kennisbank » SEO Techniek » Interne links en wat doen we ermee?

Interne links en wat doen we ermee?

2 september 2010

Er zijn veel manieren om hoog te staan op de resultatenpagina van Google, maar PageRank lijkt een toverwoord.
Voor een hoge PageRank (PR) doen we alles want wat is beter dan een hoge waardering door Google; en een groen balkje staat gewoon goed.
In het kort hoe scoren met PR in principe werkt:
1. Je krijgt een hogere PR als er op een andere site een link naar jouw site staat
2. Hoe hoger de PR van die andere site, des te meer waarde de link krijgt

Kortom, democratie volgens Google voor extern linken: elke link naar jouw site is een stem, maar niet alle stemmen zijn evenveel waard.
Nu behaalt een website met alleen een pagina ‘Links’ ook geen hoge PR: er is meer. Naast ‘external backlinks’ bestaan ook ‘internal backlinks’ en we kijken wat een goede interne structuur voor de PR doet.

Intern linken
Naar binnen linken doe je natuurlijk naar goede pagina’s want dit zijn je eigen pagina’s. Met onze websites willen we eerst gevonden worden en dan begrepen worden. Dit is mooi te combineren met behulp van interne links.
Om gevonden te worden moet je duidelijk maken wat je in huis hebt. Goed middel is de aanleg van een sitemap, maar zoekmachines (Google e.a.) doen meer: ze lezen de pagina’s om te ontdekken waar het om gaat en wat de moeite waard is. De verwijzing naar een belangrijke pagina binnen je eigen site valt op. Wel op de juiste manier verwijzen en met iets als ‘Klik hier voor goedkope horloges’ lukt dat niet. Je legt de nadruk op ‘klikken’ en maakt de trefwoordcombinatie ‘klikken goedkope horloges’. Beter is ‘Profiteer van de voordelige horloges bij Juwelier Braamsma!’

Links in footers?

Nu is die oproep om horloges te kopen iets wat de familie Braamsma wellicht onderaan een pagina neerzet. Hecht Google meer waarde aan links in de tekst dan aan links onderaan de pagina? Ja en nee. Ze gaan uit van het feit dat links in de tekst relevanter voor de pagina zijn, maar ze nemen alles mee:

De vraag blijft wat interne links voor de PR doen. Het antwoord is ‘best veel’. Blijkbaar tellen interne links toch mee bij de berekening van de PR. Minder, maar toch. Een site wordt ook gewaardeerd op het aantal pagina’s en op de inhoud daarvan. Ze maken dan deel uit van een site met een sterke interne structuur waarnaar kan worden gelinkt via de homepage.
Dat interne links meetellen bij de bepaling van de PR is lastig te bewijzen. Je ziet het aan het feit dat ook pagina’s waar niet extern naar wordt verwezen een PR hebben (site: www.seohandleiding.nl).

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.