Nofollow, gesponsorde en UGC-links

Hoe hebben deze invloed op SEO?

Geplaatst in Link attributen

Hoe invloedrijk zijn link attributen?

Op 10 september 2019 heeft Google veranderingen aangekondigd hoe websitebeheerders link attributen moeten gebruiken. Omdat deze wijzigingen voor enige verwarring zorgden en vragen opriepen, hebben wij hiervan een overzicht gemaakt.

Hieronder vind je de belangrijkste wijzigingen in de manier waarop Google omgaat met link attributen:

  1. Je kan drie verschillende link attributen gebruiken “nofollow”, “sponsored” en “UGC” – elk attribuut heeft een andere betekenis.
  2. Voor ranking doeleinden behandelt Google nu elk van de link attributen als “hints” – wat betekent dat ze waarschijnlijk minder of geen directe invloed hebben op de positie, maar Google kan ervoor kiezen om de richtlijn te negeren en link attributen te gebruiken voor ranking.
  3. Vanaf 1 maart 2020 ziet Google de nofollow-links als “hints”, wat betekent dat Google ervoor kan kiezen om deze te volgen.
  4. Je kunt de nieuwe attributen in combinatie met elkaar gebruiken. Rel=”nofollow sponsored UGC kun je bijvoorbeeld samen gebruiken.
  5. Betaalde links moeten het nofollow- of gesponsorde kenmerk gebruiken (alleen of in combinatie). Het gebruik van “ugc” voor een betaalde links kan waarschijnlijk leiden tot een penalty.
  6. Websitebeheerders hoeven niets aan hun no-follow-links te veranderen. Google spoort niet aan om veranderingen in hun no-follow links aan te brengen en bestraft websitebeheerders niet als ze geen veranderingen doorvoeren.
  7. Websitebeheerders die het nofollow-attribuut gebruikten om hun links niet te laten indexeren, zouden hun strategie kunnen aanpassen. Door bijvoorbeeld op een pagina de meta tag noindex te gebruiken.

Waarom heeft Google nofollow gewijzigd?

Google introduceerde het nofollow-attribuut in 2005 als een manier voor websitebeheerders om ongewenste reacties op User Generated Content (UGC) aan te pakken. De linkjes naar spam of lage kwalitatieve sites hebben een nadelige invloed op de ranking van een website. Daarom had Google de nofollow attribuut destijds ontwikkeld om websitebeheerders hiertegen te beschermen.

Google vereiste ook nofollow voor betaalde of gesponsorde links. Als je betrapt zou worden op het accepteren van iets van waarde in ruil voor het linken zonder het attribuut nofollow, zou Google je kunnen bestraffen.

Dit systeem werkte maar voor een deel. Websites als Wikipedia pasten nofollow toe op hun hele site omdat ze bang waren om bestraft te worden wanneer er ongewenste linkjes geplaatst zouden worden.

Om meer controle te krijgen op de waarde van links heeft Google deze wijzigingen doorgevoerd.

Door het gebruik van de UGC link op een site als Wikipedia loopt de websitebeheerder minder kans om bestraft worden als gebruikers ‘slechte’ linkjes op zijn website plaatsen.

Wat is de impact van link attributen op de rangorde?

Vóór 10 september geloofden SEO’s over het algemeen dat link attributen als volgt werkten:

  • Ze worden niet gebruikt voor ranking

Er is veel discussie en speculatie over het tweede punt. Google is hier onduidelijk over geweest. Experimentele gegevens suggereren dat Google nofollow-links al lang als een potentieel rangschikkingssignaal beschouwd worden.

Vanaf vandaag stelt Google in de richtlijnen dat de nieuwe linkkenmerken – inclusief sponsored en UGC – als volgt worden behandeld:

  • Voor rangschikkingsdoeleinden zijn alle nofollow-richtlijnen nu officieel een “hint”. Wat betekent dat Google ervoor kan kiezen het te negeren en te gebruiken voor rangschikkingsdoeleinden. Veel SEO’s geloven dat dit is hoe Google Nofollow al geruime tijd behandelt.

Vanaf 1 maart 2020 worden deze linkkenmerken behandeld als hints over de hele linie, wat betekent:

  • In sommige gevallen kunnen ze worden gebruikt voor crawlen en indexeren
  • In sommige gevallen kunnen ze worden gebruikt voor rangorde

Met de nadruk op het woord ‘sommige’. Google is zeer expliciet dat ze in de meeste gevallen zoals gewoonlijk nofollow-links zullen negeren.

Moeten websitebeheerderes wijzigingen aanbrengen?

Voor de meeste sites is het niet nodig om wijzigingen aan te brengen – alleen als ze dat willen. Google vereist niet dat sites wijzigingen aanbrengen.

Welk linkkenmerk moet je gebruiken?

Als je ervoor kiest om je link attribuut specifieker te maken, dan heb je de volgende opties:

  1. rel = “sponsored” – Voor betaalde of gesponsorde links.
  2. rel = “ugc” – Voor gebruikers gegenereerde inhoud. Google heeft aangegeven dat als UGC is gemaakt door een vertrouwde bijdrager, dit mogelijk niet nodig is.
  3. rel = “nofollow” – Gebruik de nofollow attribuut wanneer de andere kenmerken niet van toepassing zijn. Net als bij de andere nofollow-richtlijnen, worden deze links over het algemeen niet gebruikt voor rangschikking, crawlen of indexeren.

 

Kun je worden bestraft als je niet het juiste attribuut gebruikt voor betaalde links?

Ja, je kunt nog steeds worden gestraft. Google adviseert om betaalde/gesponsorde links te markeren met alleen “sponsored” of “nofollow”, maar niet met “ugc”.

Wanneer UGC-gebruikers betaalde links opnemen in hun inhoud kan er verwarring ontstaan welke attribuut er gebruikt zou moeten worden. Google is hier niet helemaal duidelijk over geweest.

Websitebeheerders kunnen in dat geval waarschijnlijk UGC-inhoud blijven markeren met “nofollow” als standaard, of mogelijk met “nofollow ugc”.

Kun je de nofollow-attributen gebruiken om crawlen en indexeren te regelen?

Nofollow is niet de gewenste manier om te voorkomen dat Google jouw inhoud indexeert, en dat blijft zo.

Als je wilt voorkomen dat Google jouw inhoud indexeert, is het raadzaam om een van de andere methoden te gebruiken, meestal door het gebruik van ‘noindex’ op de pagina zelf.

Crawlen daarentegen is een iets ander verhaal. Veel SEO’s gebruiken nofollow op grote sites om het crawlbudget te behouden of om te voorkomen dat Google onnodige pagina’s crawlt.

Op basis van Google-verklaringen lijkt het erop dat je nog steeds kunt proberen om nofollow op deze manier te gebruiken, maar na 1 maart 2020 kunnen ze ervoor kiezen dit te negeren. Elke websitebeheerder die op deze manier nofollow gebruikt, moet aanpassingen maken om te voorkomen dat Google ongewenste delen van hun sites crawlt.

Moet je de nieuwe link attributen implementeren?

Hoewel er geen duidelijke dwingende reden is om dit te doen, is dit een beslissing die elke website beheerder voor zichzelf zal moeten nemen.

Gezien de aanvankelijke verwarring en het gebrek aan duidelijke voordelen, zullen veel websitebeheerders ongetwijfeld wachten tot ze betere informatie hebben.

Dat gezegd hebbende, het kan geen kwaad om de wijziging aan te brengen (zolang je betaalde links op de juiste manier markeert met “nofollow” of “sponsored”.)

Bron: https://moz.com/blog/nofollow-sponsored-ugc

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.