Welke Google ranking factoren zijn van belang?

3 oorzaken van slechte website-rankings

Als websitebeheerder heb je liever niet dat je website-rankings omlaag gaan. Helaas krijgt elke website hier mee te maken. Je kunt dit niet vermijden, maar je kunt zeker de impact ervan minimaliseren.

Een positiedaling kan om verschillende redenen gebeuren. In dit artikel worden 3 onderdelen besproken die jouw site-ranking kunnen schaden. Meer oorzaken worden volgende maand in de nieuwsbrief besproken.

Je site heeft slechte redirects

Een redirect kan gebruikt worden wanneer er een pagina hernoemd of verwijderd is. Wanneer de bezoeker een URL opent en in plaats daarvan naar een andere URL wordt geleid dan spreek je van een redirect. Als de bezoeker na de redirect op een pagina terecht komt waar hij helemaal niet naar op zoek is, spreek je van een slechte redirect. De pagina waar de bezoeker op komt moet immers aansluiten bij de verwachting van de bezoeker.

Hoe vind je slechte redirects?
Met de tool Screaming Frog kun de website scannen en kun je  redirects achterhalen, inclusief links die uitkomen op de 404 pagina.

Hoe je slechte redirects kunt repareren?
Zorg ervoor dat je binnen je website een directe link maakt naar de juiste pagina en dat bezoekers zo min mogelijk via redirects navigeren. Voor zoekmachines en inkomende links kun je een 301 redirect aanmaken zodat er geen 404 error wordt getoond. Ook kun je deze bedrijven benaderen en vragen of ze deze link naar een niet meer bestaande pagina willen wijzigen naar de nieuwe URL.

Je hebt onlangs je title of metatags bijgewerkt

De title tag is een belangrijk element voor de positionering in zoekmachines. Daarom kan zelfs een kleine wijziging in de title tag schommelingen in de ranglijsten veroorzaken.

Bijvoorbeeld als je homepage de title tag ‘Schilders bedrijf in Bennebroek’ heeft en je deze wijzigt in ‘Schilders bedrijf Janssen’, kan jouw ranglijst worden beïnvloed. Wanneer bezoekers op zoek zijn naar een lokale schilder in de omgeving van Bennebroek.

Hoe kun je dit controleren?
Gebruik een sitecrawler zoals Screaming Frog om de title en metatags te controleren van al jouw pagina’s. Maak een lijst van alle URL’s met (nieuwe) metatags en beoordeel of deze relevant zijn voor de pagina.

Hoe pas je het aan?
Je kunt de nieuwe title en metatags herschrijven door ze te vervangen door de oude; dit kan het probleem oplossen. Of je kunt de ontbrekende zoekwoorden opnemen in jouw nieuwe title tag en Google toestaan de pagina opnieuw te crawlen. Hiermee kan je je verloren positie terugkrijgen.

Let op: verander je title en metatags niet vaak, omdat dit een negatieve invloed kan hebben op je positionering.

Je hebt onjuist gebruik gemaakt van noindex-tag, robots.txt-bestand en nofollow-attribuut.

Vaak negeren webmasters enkele belangrijke technische zaken die een grote impact kunnen hebben op de bestaande rankings. Drie van deze problemen zijn het onjuiste gebruik van noindex tag, robots.txt bestand en nofollow-attribuut.

Jouw webontwikkelaar past bijvoorbeeld ten onrechte een noindex of nofollow tag toe op een van de belangrijke pagina’s die hoog scoren in zoekmachines. Het resultaat is vaak dat de webpagina verdwijnt uit de ranking. Hetzelfde kan gebeuren met robots.txt, waar een enkele regel code de zoekmachines kan blokkeren om jouw site te indexeren. Dit kan ervoor zorgen dat alle ranglijsten van de site in één keer dalen.

Ook als een nofollow-attribuut wordt toegepast op interne pagina’s van jouw site, zal het direct van invloed zijn op de ranking en ervoor zorgen dat de site rankings dalen.

Hoe te controleren?
Als je voor je website een daling in de ranglijst hebt kunnen vast stellen, controleer dan de robots.txt en kijk of je ten onrechte de crawlers van de zoekmachines hebt uitgesloten van het crawlen van jouw site.

Als je een daling in sommige van jouw webpagina’s opmerkt, controleer dan of het noindex-attribuut of het nofollow-attribuut op de pagina voorkomt. Dit kan door met de rechtermuisknop op de pagina te klikken en de broncode te bekijken.

De aanwezigheid van een noindex tag op de pagina zal dezelfde schade veroorzaken als een robots.txt uitsluiting.

Hoe dit op te lossen?
Wijzig onmiddellijk de tekst van jouw robots.txt-bestand en verwijder de code die de zoekmachines de toegang ontzeggen tot de  belangrijke pagina’s. Controleer ook de broncode op onjuist gebruik van noindex- of nofollow-tags en verwijder ze  direct.

Let op: In sommige gevallen is het gebruik van het uitsluiten van bepaalde delen van de website in het robots.txt bestand of het gebruik van noindex of nofollow noodzakelijk.

Bron: https://www.semrush.com/blog/16-things-can-hurt-your-site-rankings-seo-checklist/

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.