Je ligt ‘s nachts rustig te slapen en plots verschijnt boven je bed een gevaarlijk uitziend monster in de vorm van een Duplicate Content Penalty. Bekende nachtmerrie? Volgende vraag is of dromen uitkomen.
De kans op het naar boven komen van het monster Duplicate Content Penalty is niet zo groot. Sites worden niet bedolven onder de strafpunten en zakken na indexatie niet van de ene op de andere dag verschillende pagina’s op Google. Wel daalt de gedupliceerde pagina geleidelijk in de zoekresultaten. We zagen hier al het nut van de Canonical Link Tag. Dat de duplicaatpagina daalt in de resultaten doet vermoeden dat er een Duplicate Content Filter werkt. Een niet zo monsterlijk filter.
Maar voorkomen slaapt beter dan genezen.
Het sleutel begrip is ‘unieke content’. Dit bereik je door de pagina’s regelmatig te updaten en ze enig en uniek te houden. Oftewel:
1. Maak de Title Tag van elke pagina uniek
2. Maak de Metatag Descriptions herschrijven uniek
3. Maak de content uniek
Dit uniek maken van de tags doe je door iedere pagina maar een enkel hoofdtrefwoord te laten bevatten. Dat hoofdtrefwoord bepaalt de tags en bepaalt de content. Lastig is het om de content op verschillende pagina’s te laten verschillen als je nu eenmaal dat hoofdtrefwoord zo graag kwijt wilt. Synoniemen lossen vaak wel problemen op maar gebruik niet te veel synoniemen van het hoofdtrefwoord op dezelfde pagina. Google e.a. zijn slim, maar kennen niet alle synoniemen die wij mensen kennen.