Kennisbank » SEO » De meeste SGE-links in Google verschillen van organische zoekresultaten

De meeste SGE-links in Google verschillen van organische zoekresultaten

25 januari 2024

De AI-gegenereerde antwoorden in Google's Search Generative Experience (SGE) komen 93,8% van de tijd niet overeen met links uit de top 10 organische zoekresultaten van Google, volgens onderzoek van Authoritas. Deze afwijking zal naar verwachting een aanzienlijke impact hebben op het organisch verkeer naar websites die zich richten op relevante zoekwoorden.

Wat is het percentage overlap tussen de URL's gegenereerd door SGE en die in de organische zoekresultaten?

Het onderzoek toonde aan dat er een lage overlap is tussen de URL's gegenereerd door SGE en die in organische resultaten. Slechts 4,5% van de tijd komen de URL's precies overeen en 1,6% komt overeen op domeinniveau. Deze gebrek aan overlap geeft aan dat SGE verschillende URL's genereert dan wat gebruikers in de organische zoekresultaten zouden vinden. In de meeste gevallen (93,8%) introduceert SGE volledig andere URL's.

Hoeveel unieke links van verschillende websites toont SGE gemiddeld?

Gemiddeld toont SGE ongeveer vier unieke links van vier verschillende websites. Dit betekent dat gebruikers een verscheidenheid aan opties worden gepresenteerd wanneer ze SGE gebruiken. Het onderzoek analyseerde gegevens voor 1000 commerciële zoekwoorden in verschillende categorieën en SGE verscheen voor 86,8% van de zoekwoorden.

Belangrijkste conclusies

  • Google's SGE slaagt er vaak niet in om AI-gegenereerde antwoorden af te stemmen met links uit de top 10 organische zoekresultaten.
  • Dit gebrek aan afstemming vermindert aanzienlijk het organisch verkeer naar websites voor relevante zoekwoorden.
  • Websites die niet in de top 10 organische resultaten staan, hebben nog steeds kans om als links binnen SGE te verschijnen.
  • Er is een lage overlap tussen de URL's gegenereerd door SGE en die in organische resultaten.
  • Slechts 4,5% van de tijd komen de URL's in SGE precies overeen met organische zoekresultaten. 1,6% komt overeen op domeinniveau.
  • In de meeste gevallen (93,8%) introduceert de generatieve inhoud volledig andere URL's.
  • Gemiddeld toont SGE ongeveer vier unieke links van vier verschillende websites.
  • Het onderzoek analyseerde gegevens voor 1000 commerciële zoekwoorden in verschillende categorieën, en SGE verscheen voor 86,8% van de zoekwoorden.
Bron: https://searchengineland.com/google-sge-links-organic-search-results-study-436275

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.