Kennisbank » Google Ads » AdWords advertentiesysteem straks ook voor tv-reclames?

AdWords advertentiesysteem straks ook voor tv-reclames?

26 maart 2015

Google is van plan om via zijn Fiber-netwerk een nieuw advertentiesysteem te testen – vergelijkbaar met Google AdWords – waarbij klanten gepersonaliseerde tv-reclame te zien krijgen. Dat valt op te maken uit dit nieuwsbericht van het Google Fiber Team. Het nieuwe systeem zou het voor adverteerders mogelijk maken om tv-reclames af te stemmen op basis van de geografische locatie, programmakeuze (nieuws, sport enz.) en kijkgeschiedenis van de gebruiker.

Meten is weten

Wil je precies weten hoeveel mensen jouw tv-reclame zagen? Dan moet je het momenteel doen met de kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO). De cijfers van SKO zijn gebaseerd op een panel van ca. 2.750 personen die een speciale kijkmeter in huis hebben.

Het nieuwe advertentiesysteem van Google gebruikt technologie, vergelijkbaar met Google AdWords, om het aantal vertoningen te meten. Hierdoor krijgt het bedrijf een veel nauwkeuriger beeld van hoeveel mensen er hebben gekeken naar een reclame op tv.

Gepersonaliseerde tv-reclame

Bovendien kunnen de reclames in het Fiber-netwerk worden afgestemd op basis van de geografische locatie, programmakeuze en kijkgeschiedenis van de ontvanger. De reclames zouden zo relevanter gemaakt kunnen worden, ook wanneer een kijker een programma heeft opgenomen en pas later terugkijkt.

Een voorbeeld: stel jij en je vrouw kijken op zondagavond naar jullie favoriete tv-programma Boer Zoekt Vrouw. Je vrouw wordt al na 5 minuten gebeld en moet helaas de deur uit, dus neem je het programma voor haar op. Wanneer je vrouw besluit om het programma op woensdagmiddag terug te kijken, kan zij andere reclames voorgeschoteld krijgen dan jij op zondagavond.

Adverteerders betalen zo alleen voor het aantal keer dat een reclame is getoond en kunnen een limiet instellen, net als bij de digitale advertenties.

Momenteel is Google Fiber slechts in enkele Amerikaanse steden beschikbaar. Toch voorspelden analisten al bij de introductie van de dienst dat Google zou gaan experimenteren met gepersonaliseerde tv-reclames. Deze proef is voorlopig alleen in Kansas City.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.