Kennisbank » SEO » Veranderingen & impact van Google’s featured snippets

Veranderingen & impact van Google’s featured snippets

30 januari 2020


featured snippets

Google’s Danny Sullivan heeft bevestigd dat webpagina’s in een featured snippet niet meer zullen worden herhaald op de eerste pagina van de organische resultaten. Dit is een nieuwe verandering die vanaf 22 januari wordt doorgevoerd. Deze verandering beïnvloed alle zoekresultaten wereldwijd.

Vroeger was het niet ongewoon om webpagina’s in een positie twee keer te zien verschijnen op pagina 1 van de zoekresultaten. In de toekomst zal dat niet meer het geval zijn. Nu krijgt een webpagina slechts één kans om op pagina 1 te verschijnen.

Zoals Sullivan stelt, tellen de featured snippets als 1 van de 10 webpagina’s die op de eerste pagina van de zoekresultaten worden getoond.

Volgens Pete Meyers van Moz hebben de webpagina’s in een featured snippet hun reguliere organische resultaten terug naar de top van pagina 2 laten schuiven. Hoewel Danny Sullivan later had getweet dat verschijnen op de top van, of zelfs op pagina 2 niet gegarandeerd is.

Gezien het feit dat deze update pas net is uitgerold, is het onduidelijk hoe tools als Search Console om zullen gaan met deze verandering.

Gegevens van seoClarity geven aan dat 28% van de dubbele vermeldingen op de tweede positie van de zoekresultaten verscheen vóór de recente update van Google (de featured snippet wordt geteld als positie 1).

De volgende grafiek toont de positie van de dubbele vermelding voor ongeveer 250.000 zoekwoorden die een featured snippet lieten zien op 22 januari (gebaseerd op informatie uit de seoClarity tracking database).

rankings featured snippets

Nu Google de eerste pagina met zoekresultaten heeft ontdubbeld, willen SEO’s en website-eigenaren weten of er organisch verkeer naar beneden gaat.

Om deze zorgen weg te nemen, heeft seoClarity een studie uitgevoerd naar het verkeer naar URL’s die de afgelopen 14 dagen – 10 januari tot 23 januari – consequent in een featured snippet hebben gezeten. Hieronder lees je de resultaten.

Organisch verkeer naar de pagina’s na de featured snippet update

SEO’s en website-eigenaren hoeven zich niet druk te maken, wetende dat er geen significante verandering is in het organische zoekverkeer na de aanbevolen snippet-update van Google.

Mark Traphagen, VP van Product Marketing en Training voor seoClarity, vertelt Search Engine Journal:

“Er was geen statistisch significant verschil in het organische Google verkeer dat naar deze pagina’s werd gestuurd nadat ze de dubbele vermelding op pagina één hadden verloren. Dit is  gebaseerd op een analyse van echte verkeersgegevens voor featured snippets in meerdere industrieën.”

Het is de moeite waard om op te merken dat er enkele kleine verkeersschommelingen werden ontdekt in specifieke industrieën, maar deze waren zeer vergelijkbaar met dag-op-dag fluctuatie (woensdag tot en met donderdag) van de voorgaande week:

  1. Auto-industrie (zoekopdrachten met informatieve bedoeling): Een toename van 10% in het verkeer werd waargenomen tussen 22 en 23 januari.
  2. Auto-industrie (zoekopdrachten met transactionele bedoeling): Een daling van 15% in het verkeer werd waargenomen tussen 22 en 23 januari.
  3. De financiële sector (zoekopdrachten met informatiedoeleinden): Van 22 tot 23 januari werd een toename van 4% in het verkeer waargenomen.

Ook hier worden deze beschouwd als onbelangrijke veranderingen op basis van zeer vroege gegevens. Dit is een goed teken voor site-eigenaren tot nu toe, en het zal interessant zijn om te zien of de veranderingen de komende maanden onbeduidend blijven.

Bronnen: https://www.searchenginejournal.com/google-web-pages-in-featured-snippets-not-repeated-in-organic-listings/344748/#close
https://www.searchenginejournal.com/googles-featured-snippet-changes-impact-on-organic-traffic-study/345176/#close

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.