Kennisbank » SEO » Resultaten Onderzoek Organische CTR 2014

Resultaten Onderzoek Organische CTR 2014

22 oktober 2014

Toen Google in 1998 begon bestonden de Search Engine Results Pages (SERP’s) uit slechts tien simpele blauwe links. Later is Google deze pagina’s gaan mengen met tientallen andere afleidende elementen zoals afbeeldingen, video’s, nieuws en ga zo maar door… Tegenwoordig streeft Google er zelfs naar om de vraag van de gebruiker direct te beantwoorden in de SERP’s (zie ook Google Answers Boxes). Maar wat zijn de gevolgen van al deze veranderingen op de organische click-through rate (CTR)? En welke rol speelt de intentie waarmee de gebruikers zoeken?

Google Organic CTR Study 2014

Om deze vragen te beantwoorden is Advanced Web Ranking (AWR) een onderzoek gestart: Google Organic CTR Study 2014. Het onderzoek focust zich op vier factoren die de organische CTR veranderen en waar de (online) marketeers geen invloed op hebben: de steeds veranderende Google-resultaten, advertenties, gebruikersintentie en het apparaat waarmee de gebruiker zoekt (desktop versus mobiel). Daarnaast heeft AWR gekeken naar het verschil tussen ‘branded queries’ (zoekopdrachten die een merknaam bevatten) en ‘unbranded queries’ (‘gewone’ zoekopdrachten zonder merknaam) en naar het effect van ‘long tail’ (meer dan één woord) zoekopdrachten op de organische CTR.

Het onderzoek van AWR is gebaseerd op gegevens die zijn verzameld uit Google Webmaster Tools voor de maand juli 2014. In totaal zijn er 465.000 trefwoorden van 5.000 verschillende websites geanalyseerd. Als startpunt worden alle zoekopdrachten die vanaf een desktop zijn uitgevoerd gebruikt als referentiekader:
Google-Organic-CTR-Study-2014(2)
Gemiddeld resulteert 71,33% van de zoekopdrachten in een organische klik op de eerste pagina (posities 1 t/m 10). De tweede (11 t/m 20) en derde pagina (21 t/m 30) leveren slechts 5,59% van het totaal aantal klikken op. De overige 23,08% heeft nooit op een van deze organische resultaten geklikt. Het kan zijn dat zij op een advertentie hebben geklikt of dat zij de zoekopdracht hebben verfijnd.

Desktop vs. Mobile

Aangezien je vanaf mobiele telefoons minder resultaten kunt zien boven de vouw, ging men er vanuit dat de CTR voor de eerste resultaten op mobiele telefoons hoger zou zijn. Onderstaande grafiek laat echter zien dat het tegenovergestelde het geval is:
Google-Organic-CTR-Study-2014_Mobile(3)
Niet alleen is de CTR iets lager op de eerste pagina, maar stijgt deze zelfs op de tweede en derde pagina.

Advertenties

De organische zoekresultaten zijn tegenwoordig omgeven met advertenties. Deze zijn te zien aan de boven-, rechter- en/of onderkant van de SERP’s. De meeste advertenties bestaan alleen uit tekst, maar ze bestaan ook weleens uit kleurrijke plaatjes van bijvoorbeeld producten. Uit het onderzoek blijkt dat de advertenties aan de bovenkant het meest negatieve effect hebben op de organische CTR. De advertenties aan de rechter- en onderkant blijken, op de eerste positie na, juist een positief effect te hebben op de organische CTR:
Google-Organic-CTR-Study-2014_Ads(4)

Branded vs. Unbranded

AWR heeft ook gekeken naar het verschil tussen ‘branded queries’ (zoekopdrachten die een merknaam bevatten) en ‘unbranded queries’ (‘gewone’ zoekopdrachten zonder merknaam):
Google-Organic-CTR-Study-2014_(un)Branded(5)
Zoals bovenstaande grafiek duidelijk laat zien levert een ‘branded query’ een veel hogere CTR op voor de eerste positie. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat deze zoekopdrachten bijna altijd worden geassocieerd met de website van het merk.

Zoekintentie

De meeste mensen hebben een soort van opzet wanneer ze op zoek zijn naar iets. Men gaat er vanuit dat mensen die trefwoorden gebruiken met een hoge commerciële opzet (“iPhone 6 plus kopen”) veel sneller geneigd zijn om op het eerste resultaat te klikken, dan mensen die niet op deze manier zoeken. Eens kijken of dit het geval is:
Google-Organic-CTR-Study-2014_Zoekintentie(6)
Bovenstaande grafiek laat duidelijk zien dat de intentie waarmee men zoekt een grote invloed heeft op het klikgedrag van de gebruiker.

Long tail

Tenslotte heeft AWR ook gekeken naar het effect van ‘long tail’ (meer dan één woord) zoekopdrachten op de organische CTR. Onderstaande grafiek toont aan dat hoe langer de zoekopdracht, hoe hoger de organische CTR voor alle SERP’s, behalve voor de eerste positie:
Google-Organic-CTR-Study-2014_Long_tail(7)
Een mogelijke verklaring voor de CTR van de eerste positie is dat ‘branded queries’ zo enorm goed scoren.

Zelf berekenen van het organische verkeer op basis van de CTR?

Aangezien miljoenen websites afhankelijk zijn van Google voor het aantrekken van potentiële klanten zou het handig zijn als je een schatting kunt maken van het organische bezoekersverkeer. Theoretisch gezien kun je, afhankelijk van de positie die je hebt behaald met een bepaald trefwoord en hoeveel mensen klikken op jouw website, met onderstaande formule eenvoudig uitrekenen hoeveel mensen jouw website kunnen bereiken vanuit de organische zoekresultaten:

Verkeer = Zoekvolume * CTR

Maar dit wordt al een stuk lastiger als je met alle factoren rekening moet houden waar je als (online) marketeer geen invloed op hebt. Om deze reden heeft AWR een tool ontwikkelt die vooral handig is voor het evalueren van trends of het bepalen van de CTR-veranderingen voor bepaalde tijdsperiodes in het jaar, zoals het vakantieseizoen. En het mooie is dat iedereen gratis gebruik kan maken van deze tool.

Ben je benieuwd naar het complete rapport? Download het rapport op de website van Advanced Web Ranking.

Bron afbeeldingen: Google Organic CTR Study 2014

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.