Vindbaar door techniek

Wist je dat al je content beter vindbaar wordt met goede SEO techniek?

Geplaatst in Techniek

Kom meer te weten over SEO metatags

Wat zijn metatags en waarom zijn ze belangrijk?

Metatags zijn bedoeld om informatie op te nemen over de inhoud van een website of een webpagina. Zoekmachines als Google tonen metatags als de title en description meestal zoals ze oorspronkelijk zijn geschreven. Daarmee heb je meteen invloed op de vermelding bij de zoekmachines en het klikgedrag van bezoekers. Met een wervende titel en omschrijving is de kans dat bezoekers je website aanklikken een stuk groter en dat geeft een hogere Click Trough Rate. Wat weer een positieve werking heeft op je ranking en je conversies.

Welke metatags moet ik gebruiken?

Er zijn diverse metatags in omloop. Niet alle metatags zijn even belangrijk om aan je website toe te voegen. Metatags die je op elke pagina van je website moet hebben staan vind je hieronder. Daarnaast worden ook metatags besproken die in specifieke omstandigheden gebruikt kunnen worden. Deze zijn alleen bij specifieke websitecontent nodig.

Belangrijke metatags

Onderstaande Metatags moeten op alle websitepagina’s terugkomen.

Meta content type
Deze metatag bepaalt het type inhoud van de pagina. Het kan ook de gebruikte karakterset aangeven. Het weglaten van deze tag kan van invloed zijn op de manier waarop je pagina wordt weergegeven in de browser.

Voorbeelden:
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=ISO-8859-1″>

Titel
De title tag is de titel van een webpagina. Deze titel staat niet in de tekst maar bovenin je browser. Zoekmachines tonen deze titel vaak in de zoekresultaten. Een goede titel is niet alleen belangrijk voor SEO, maar ook voor de doorklik ratio in een zoekmachine. Als er een pakkende en onderscheidende titel in de zoekmachine wordt getoond, zullen mensen daar meer op klikken. Wat weer zorgt voor meer bezoekers op je website.

Meta description
Deze tag heeft geen invloed op de rangschikking, maar is toch heel belangrijk. De meta description tag heeft als doel om de aandacht van de gebruiker te trekken. Deze omschrijving zal bepalen of gebruikers op je resultaat klikken. Houd de beschrijving binnen de 160 karakters. Wanneer deze niet relevant is voor de zoekopdracht, dan toont Google relevante content van de pagina i.p.v. de opgegeven meta description.

Viewport
De viewport geeft aan wat zichtbaar is van een webpagina op het beeldscherm van de bezoeker. De grootte van de viewport hangt van het apparaat af. Omdat websites steeds meer op mobiele telefoons worden bekeken is het belangrijk om de viewport metatag te specificeren. Met deze metatag geef je de browser instructies hoe deze moet omgaan met verschillende pagina afmetingen.

De standaard tag is: <meta name=viewport inhoud=”width=device-width, initial-scale=1″>

Website specifieke metatags

Onderstaande Metatags zijn geschikt voor specifieke websites.

Sociale metatags
Facebook gebruikt metatags die gebruikmaken van het Open Graph-protocol, een classificatiesysteem voor webpagina’s. Twitter heeft zijn eigen metatags die vergelijkbaar zijn met het Open Graph protocol, maar gebruikt de “twitter” prefix in plaats van “og”. Deze metatags zijn om informatie te delen maar zijn niet per se vereist.

Robots
Je kunt een robots metatag gebruiken wanneer je een spider van een zoekmachine wil laten weten of hij een webpagina wel of niet moet indexeren en of de links op de pagina gevolgd moeten worden.
Als je wilt dat de spider van de zoekmachine je hele website doorloopt, gebruik je de volgende metatag:

<meta name=”robots” content=”index, follow”>

Geo
Geo metatags worden gebruikt voor het toevoegen van geografische coördinaten.
Er zijn drie soorten: plaatsnaam, positie (lengte- en breedtegraad) en regio.

Voorbeelden:
<meta name=”geo.placename” content=”Plaatsnaam”>
<meta name=”geo.position” content=”breedte; lengte- en breedtegraad”>
<meta name=”geo.region” content=”Country Subdivision Code”>

Auteur/web auteur
Deze tag wordt gebruikt om de auteur van de pagina te vermelden.

Voorbeeld: <meta name=”author” content=”redactie proseo”>

Revisit after
Deze metatag is een opdracht aan robots om na een bepaalde periode terug te keren naar een pagina. Deze opdracht wordt niet opgevolgd door grote zoekmachines.

Voorbeeld: <meta name=”revisit-after” content=”1 day”>

Waardering
Met deze tag kun je een waarde geven aan je website. Meestal wordt deze waardering gebruikt om aan te geven of de website geschikt of ongeschikt is voor kinderen. Zelf gebruiken zoekmachines een algoritme om na te gaan in welke categorie een website hoort. Bij een verkeerd gebruik van deze tag kan dit negatieve invloed hebben op je ranking.

Voorbeeld: <meta name=”rating” content=”safe for kids”>

Bron: https://moz.com/blog/the-ultimate-guide-to-seo-meta-tags

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.