Kennisbank » Oud nieuws » Hoe je het beste een WordPress thema kiest voor SEO

Hoe je het beste een WordPress thema kiest voor SEO

30 augustus 2021

Hoe-kies-je-het-beste-Wordpress-thema-voor-SEO

Jouw WordPress thema draagt bij aan de uitstraling van jouw merk en helpt een goede gebruikerservaring te bieden. Maar mensen vergeten vaak het zoekmachine optimalisatie (SEO) aspect ervan. Een WordPress thema dat niet SEO-vriendelijk is, kan een belemmering zijn in de concurrentiestrijd om bovenaan de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s) te komen. En aangezien een hogere ranking kan leiden tot meer organisch verkeer, leads, en omzet – is dit belangrijk.

In dit artikel lees je wat een SEO-vriendelijk thema is, waar je op moet letten bij het kiezen van een thema.

De basisprincipes van een zoekmachinevriendelijk WordPress thema

Een WordPress thema dat is gebouwd met zoekmachine optimalisatie in het achterhoofd, helpt websites beter te scoren in de SERP’s.

Geoptimaliseerde WordPress thema’s zijn gebouwd om jouw SEO inspanningen te verhogen en een geweldige gebruikerservaring te bieden.

Er zijn duizenden thema’s voor WordPress gebruikers om uit te kiezen. De meeste van deze thema’s zorgen ervoor dat jouw WordPress website er prachtig uitziet, maar een blik onder de motorkap kan een ander verhaal vertellen.

Slechte codering, trage laadsnelheden, en een gebrek aan plugin ondersteuning kunnen schuilgaan achter een mooi design. Al deze gebreken hebben invloed op de zoekmachine ranking.

Wanneer je ernstige technische SEO problemen hebt, zal Google jouw website niet vertrouwen als een autoriteit in de industrie. Hierdoor zul je waarschijnlijk moeite hebben om de eerste pagina van de zoekresultaten te bereiken.

Maar er zijn ook WordPress thema’s voor SEO die er mooi uitzien en geoptimaliseerd zijn met de nieuwste SEO technieken. Deze thema’s hebben:

  • Een responsief design.
  • Goed geschreven code.
  • Snelle laadsnelheden.

En deze thema’s zorgen ervoor dat je jouw WordPress website moeiteloos kunt optimaliseren.

Hoe kies je het beste WordPress thema voor SEO?

1. Kies een Responsive thema

Mobiele apparaten (exclusief tablets) zijn goed voor meer dan 54% van de bekeken webpagina’s wereldwijd.

Een meerderheid van de smartphone gebruikers zoekt websites, producten en gerelateerde content op hun telefoon. Immers, als je hoort over een cool product, wil je meestal niet wachten tot je thuis bent om het te bekijken.

SEO-vriendelijke WordPress thema’s hebben responsieve lay-outs. Een responsive WordPress website past zich moeiteloos aan de verschillende schermformaten van apparaten aan.

Op die manier krijgen mobiele gebruikers geen slecht aangepaste e-commerce homepage wanneer ze doorklikken.

Google geeft de voorkeur aan mobiel-vriendelijke websites en biedt een tool aan waarmee je kunt testen hoe mobiel-vriendelijk jouw website is.

mobielvriendelijke test

2. Kies een thema dat de meeste plugins ondersteunt

WordPress plugins zijn apps waarmee je nieuwe functies en functionaliteit aan jouw WordPress website kunt toevoegen.

WooCommerce, Jetpack, Akismet, en Google Analytics zijn populaire plugins. Je kunt ook de beste SEO plugins downloaden om optimalisatie gemakkelijker te maken.

Het WordPress thema dat je kiest moet populaire plugins ondersteunen, vooral degene die je regelmatig gebruikt.

W3 Super Cache is een voorbeeld van een plugin die altijd actief is omdat het een optimale pagina snelheid handhaaft.

3. Kies een thema met goed geschreven code

Jouw website is opgebouwd uit code. Als deze code slecht geschreven is, kan dit invloed hebben op de veiligheid, snelheid en de mogelijkheid om aanpassingen te maken aan jouw website.

Hetzelfde geldt voor WordPress thema’s. De beste WordPress thema’s voor SEO hebben goed geschreven code, waardoor ze veiliger en betrouwbaarder zijn.

Goed geschreven code en SEO gaan hand in hand. Dit komt omdat goed geschreven code-Wordpress thema’s de snelheid waarmee pagina’s worden geladen en de SEO ranking verbeteren.

Een geoptimaliseerd thema met goed geschreven code versnelt bijvoorbeeld de updates van essentiële SEO-elementen zoals meta-, titel- en header-tags. Dit helpt zoekmachines om:

  • Deze tags snel te vinden.
  • Jouw website gemakkelijk te crawlen.

Om jouw gekozen WordPress thema te analyseren en ervoor te zorgen dat het goed geschreven code heeft die voldoet aan de standaard WordPress coderingsconventies, kun je gebruik maken van Theme Check.

Het enige wat je hoeft te doen is:

  • Installeer het thema van jouw voorkeur op WordPress.
  • Installeer en activeer de Theme Check
  • Ga naar “Weergave” en selecteer Theme Check uit de lijst.
  • Klik op uw gekozen thema in de drop-down.
  • Klik op de knop Check it!

Merk op dat gratis WordPress thema’s niet de beste code hebben en veiligheidsrisico’s kunnen vormen, vooral als de ontwikkelaar code kopieert en wijzigt van een online bron.

4. Kies een thema dat werkt op meerdere browsers

Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari en Opera zijn veelgebruikte desktop- en mobiele browsers. Maar er zijn er meer. Je hoeft niet op alle browsers in te spelen, maar jouw thema moet wel werken op de meest populaire browsers.

Een SEO-vriendelijk WordPress thema is geschikt voor alle populaire browsers, waardoor het voor gebruikers gemakkelijk is om uw inhoud te lezen en te delen, ongeacht hun browser keuze.

Naast het ondersteunen van verschillende browsers, controleer de versie compatibiliteit. Niet iedereen gebruikt de laatste browser versie. Vaak worden updates uitgesteld op basis van het apparaat of besturingssysteem dat ze gebruiken.

Idealiter zou jouw website naadloos moeten werken op de laatste vijf versies van de meest populaire Windows-, iOS-, Android- en Linux-browsers.

Je kunt gebruik maken van tools zoals PowerMapper om te controleren browser compatibiliteit.

Ontwikkelaars kunnen ook handmatig tests uitvoeren om de compatibiliteit te bepalen.

5. Kies een thema met een Page Builder plugin

Een Page Builder is een WordPress-plugin die het gemakkelijker maakt om de lay-out van jouw website te maken door middel van drag-and-drop functies. Je kunt snel kiezen uit vooraf gemaakte lay-out opties en de elementen slepen en neerzetten om ze te plaatsen waar je wilt.

Page Builders zijn een uitstekende optie voor het eenvoudig maken van websites, en de meeste premium WordPress thema’s bieden ze aan. Als je een digitaal marketingbureau hebt dat met meerdere klanten werkt, kun je Page Builders gebruiken om snel meerdere websites op te zetten.

Maar Page Builders hebben wel een paar problemen.

Page Builders genereren veel code, en zoals eerder gezegd, zijn websites met veel code traag. Dit is slecht voor SEO.

Belangrijker is dat wanneer je een website maakt met een Page Builder en vervolgens van thema wisselt, de lay-out – en dus ook de inhoud – meerdere keren aangepast moet worden. Jouw technische en on-page SEO kan worden beïnvloed, dus zorg ervoor dat je rekening houdt met SEO tijdens een re-build.

Kies een thema dat een populaire Page Builder plugin heeft ingebouwd. Of installeer een aparte Page Builder plugin die werkt voor de meeste thema’s.

6. Kies een thema dat snel laadt

Gebruikers hebben een zeer korte aandacht spanne. Velen zullen vertrekken als het laden van een website meer dan een paar secondes duurt. Paginasnelheid is cruciaal voor SEO.

Het verbeteren van de pagina snelheid heeft enorme resultaten laten zien. Een studie van Deloitte Digital en Google toont aan dat het verminderen van de laadtijd met 0,1 seconde leidde tot een stijging van 8% in conversies op e-commerce websites.

Het is verleidelijk om te kiezen voor een redelijk geprijsd thema met een waslijst aan functies, zoals aangepaste widgets of Google Fonts. Maar als je deze functies niet echt gebruikt, vertragen ze je website alleen maar.

Je zou een snel, lichtgewicht en aanpasbaar WordPress thema kunnen kiezen met alleen de functies die je nodig hebt. Als alternatief kun je SEO-geoptimaliseerde thema’s kiezen die je in staat stellen om functies uit te schakelen die je niet gebruikt.

Gebruik Google Search Console om uit te vinden hoe snel jouw website is en kijk of deze trager is geworden nadat je een thema hebt geïnstalleerd.

7. Kies een thema dat regelmatig wordt bijgewerkt

Regelmatige thema updates zijn cruciaal voor de veiligheid en bug fixes. Je wilt geen WordPress thema dat slechts één keer per jaar wordt bijgewerkt.

Ontwikkelaars gebruiken updates om de nieuwste beveiligingspatches aan te bieden, bugs te repareren, compatibiliteitsproblemen met de nieuwste browsers en plug-ins op te lossen en oude code op te schonen.

Jouw SEO krijgt een klap wanneer je een verouderd thema gebruikt. Als jouw thema niet compatibel is met de nieuwste versie van Google Chrome, wordt het niet geladen. Je loopt zo het potentiële verkeer van Chrome-gebruikers mis en geeft jouw concurrenten de kans om je voorbij te gaan.

Verouderde thema’s kunnen ook een beperkte functionaliteit hebben op nieuwere apparaten en browsers.

8. Kies een thema met goede beoordelingen

De makkelijkste manier om de beste WordPress thema’s voor SEO te vinden is om reviews en ratings te controleren. Controleer niet alleen de reviews en testimonials op de officiële website van het thema – controleer ook de beoordelingen op andere websites en sociale media.

Gebruikers laten misschien geen SEO-gerichte beoordelingen achter, maar ze zullen vaak dingen vermelden als “trage laadsnelheid” of “niet mobielvriendelijk”. Vergelijk deze met jouw SEO-checklist om te begrijpen hoe bruikbaar en goed gebouwd het thema is.

Vergelijk veelvoorkomende gebruikersproblemen met problemen die jouw website in het algemeen kunnen beïnvloeden, en vermijd die thema’s.

Hoewel een klein aantal snelheid gerelateerde klachten in een overvloed van positieve recensies prima is, is het verstandig om thema’s met overwegend slechte recensies te vermijden.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/best-wordpress-theme-for-seo/411058/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.