De kracht
van specialisatie

Gespecialiseerd in SEO/SEA
Wij helpen bedrijven met het bereiken van hun doelgroep. Dat doen we via Google, zowel lokaal,
nationaal als internationaal. Onze specialisten werken daarbij nauw samen met onze klanten.

Geplaatst in Nieuws

Google’s zoekalgoritme mogelijk onthult aan een SEO specialist

Googles-zoekalgoritme-wordt-mogelijk-onthuld-aan-SEO

Google is betrokken bij een rechtszaak die ertoe kan leiden dat het bedrijf zijn lang bewaakte algoritmegeheimen prijsgeeft. Als onderdeel van de rechtszaak heeft Google een ultimatum gekregen van de Britse rechtbanken om het bewijs in te trekken voor zijn verdediging of de details van zijn zoekalgoritme te onthullen. Google zou niet alleen de details van zijn algoritme moeten overhandigen, maar ook aan een werkende SEO specialist.

Google heeft twee keuzes

Om voor de hand liggende redenen wil Google zijn algoritme geheimen niet prijsgeven. Google wil echter ook geen bewijs intrekken dat van vitaal belang is om het bedrijf te helpen de rechtszaak te winnen. Dat zijn de enige twee keuzes die Google nu heeft als het gaat om het bestrijden van deze rechtszaak. De enige andere keuze zou zijn om de rechtszaak te schikken, wat naar verluidt miljoenen aan schade met zich mee zou brengen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat een schikking van Google het idee wekt iets verkeerd te doen. Het beste scenario voor Google op dit moment is als het bedrijf ervoor kiest om bewijsmateriaal in te trekken en op de een of andere manier nog steeds de zaak wint.

Hoe is Google in deze situatie verzeild geraakt?

In 2012 is er door het bedrijf Foundem een rechtszaak aangespannen tegen Google. Maar de werkelijke gebeurtenissen met betrekking tot de rechtszaak gaan terug tot 2006. Foundem beweert het slachtoffer te zijn geweest van concurrentiebeperkende praktijken van Google. Volgens de beweringen van Foundem heeft Google zijn eigen producten met ingang van 2006 doelbewust vóór Foundem gerankt in de zoekresultaten. Foundem vordert schadevergoeding voor het verlies aan omzet dat zij heeft geleden als gevolg van het feit dat zij lager is gerankt in de Google-zoekresultaten.

Wat is er met Foundem gebeurd?

Foundem was een zoekmachine die gebruikt werd voor het vinden van de laagste online prijzen. Het was in eerste instantie alleen beschikbaar voor een beperkte groep gebruikers voordat het werd opengesteld voor iedereen. Voordat het voor iedereen beschikbaar was, verscheen Foundem nog steeds in de zoekresultaten. Foundem verscheen vrij prominent in de zoekresultaten, in feite vaak op de eerste pagina voor shopping gerelateerde zoekopdrachten.

In slechts twee dagen na de lancering voor iedereen, werd Foundem ondergesneeuwd in de zoekresultaten van Google. Foundem daalde van de eerste pagina met zoekresultaten naar tientallen en soms honderden pagina’s lager.

Omdat de zoekresultaten van Foundem alleen in Google zijn gedaald en nog steeds goed in andere zoekmachines staat, is dit verdacht. Dit is de reden waarom Foundem het idee heeft gekregen dat dit een bewuste poging was om de concurrentie tegen Google Shopping te onderdrukken.

Google’s Algoritme is nu een rechtszaak

Foundem heeft in 2012 een rechtszaak tegen Google aangespannen, die tot op de dag van vandaag nog steeds wordt uitgevochten. In een poging van Google om te bewijzen dat het zich niet schuldig heeft gemaakt aan concurrentiebeperkende praktijken, heeft het bedrijf vertrouwelijke documenten aan het Britse hooggerechtshof verstrekt. De documenten werden door de ingenieurs van Google, Cody Kwok en Michael Pohl, als bewijsstukken bij de rechtbank ingediend. De rechter die de zaak voorzit, zegt dat de documenten tot doel hebben “de werking en het doel van de rankingalgoritmes van Google uit te leggen, en hoe ze zijn toegepast op vergelijkingssites voor winkels in het algemeen en Foundem in het bijzonder”.

Foundem vraagt om een SEO-expert

De details van het zoekalgoritme van Google zouden te technisch zijn voor advocaten om te begrijpen, stelt Foundem, dus wil het een SEO-deskundige inschakelen. Concreet wil Foundem Philipp Kloeckner inschakelen om de details van het zoekalgoritme van Google te interpreteren.

Google stelt dat het geven van zijn algoritme-informatie aan een SEO specialist de integriteit van zijn ranglijstproces in gevaar zou brengen:
“De integriteit van Google’s ranking processen berust op het feit dat alle webmasters of website-eigenaren dezelfde mate van toegang hebben tot informatie over Google’s ranking… Dit zal niet langer het geval zijn als dit soort informatie beschikbaar wordt gesteld aan sommige personen die commerciële diensten aanbieden om bedrijven te helpen hun Search ranking te verbeteren”.

Foundem is niet tevreden met deze reactie en stelt voor dat Google de documenten in kwestie gewoon kan intrekken, zodat niemand ze ooit nog hoeft te zien. Google stelt vervolgens dat de documenten van vitaal belang zijn om zijn verdediging te bewijzen. Met andere woorden: zonder deze documenten is er geen sprake van.

Het Ultimatum

Dat brengt ons tot waar we nu zijn. Om de zaak verder te brengen, kwam de rechter tussenbeide en zei dat Google de documenten kan intrekken of deze aan Philipp Kloeckner kan laten zien. Als Google de documenten niet intrekt en ook niet aan Kloeckner verstrekt, zal de rechter Kloeckner toestemming geven om de documenten zelf in te zien. De rechter geeft Google “redelijke tijd” om een beslissing te nemen.

We zullen moeten afwachten hoe dit voor Google uitpakt. We zouden aan de vooravond kunnen staan van een historische gebeurtenis in de zoekgeschiedenis.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-may-be-forced-to-reveal-its-search-algorithm-to-an-seo/359536/

 

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.