Kennisbank » SEO » Google’s Search Quality Raters hebben geen directe invloed op de rangschikking van de zoekmachines.

Google’s Search Quality Raters hebben geen directe invloed op de rangschikking van de zoekmachines.

7 augustus 2020

Google publiceerde een gedetailleerde uitleg over hoe wijzigingen in de zoekresultaten intern worden geëvalueerd voordat ze worden uitgerold naar de gebruikers. Danny Sullivan, Public Liaison for Search van Google, gaat in op de rol van zoekkwaliteitsbeoordelaars en hoe hun evaluaties worden verwerkt in algoritme-updates.

Elk jaar worden er duizenden wijzigingen in de zoekalgoritmen van Google aangebracht en ze doorlopen allemaal een proces om te bepalen of ze nuttig zijn voor zoekers over de hele wereld. Hier zijn enkele manieren waarop feedback van kwaliteitsbeoordelaars en gewone mensen wordt gebruikt in algoritme-updates.

Onderzoek

Google’s onderzoeksteam praat met mensen over de hele wereld om te begrijpen hoe Search nuttiger kan zijn:

“We nodigen mensen uit om ons feedback te geven over verschillende iteraties van onze projecten en we doen veldonderzoek om te begrijpen hoe mensen in verschillende gemeenschappen toegang hebben tot informatie online.

Uiteindelijk is het de missie van Google om informatie universeel toegankelijk en nuttig te maken, met een toewijding aan het dienen van alle gebruikers bij het nastreven van dat doel.

Zoeken naar kwaliteitscriteria

Google heeft publiekelijk beschikbare richtlijnen die beschrijven hoe zijn algoritmen van plan zijn om inhoud aan de oppervlakte te brengen. De richtlijnen zijn meer dan 160 pagina’s lang, maar als het zou worden vernauwd tot een enkele zin dan stelt Sullivan het zo:

“…we willen graag zeggen dat Search is ontworpen om relevante resultaten uit de meest betrouwbare beschikbare bronnen terug te geven.”

Veel signalen worden automatisch opgepikt door de algoritmes van Google. Maar als het gaat om signalen als relevantie en betrouwbaarheid, vereisen die een menselijk oordeel. Google heeft een groep van meer dan 10.000 mensen over de hele wereld die “search quality raters” worden genoemd. Raters helpen Google om te evalueren hoe mensen de zoekresultaten kunnen ervaren.

Hoe werkt zoekkwaliteitscriteria?

Google wijst een groep beoordelaars een set van zoekopdrachten toe, en ze krijgen twee versies van de resultatenpagina’s te zien voor die zoekopdrachten. De ene set resultaten is van de huidige versie van Google, en de andere set is van een verbetering die we overwegen.

Elke pagina die in de resultaten verschijnt, wordt geëvalueerd aan de hand van de query, op basis van de richtlijnen van de rater Om zaken als expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid te evalueren worden soms “E-A-T”-raters gevraagd om reputatief onderzoek te doen naar de bronnen. Zodra de raters dit onderzoek hebben gedaan, geven ze een kwaliteitsclassificatie voor elke pagina.

Classificaties die niet direct worden gebruikt voor rangschikkingen

Sullivan stelt:

“Het is belangrijk om op te merken dat deze beoordeling geen directe invloed heeft op de rangorde van deze pagina of site in Search. Niemand beslist dat een bepaalde bron “gezaghebbend” of “betrouwbaar” is. In het bijzonder worden pagina’s niet beoordeeld om te bepalen hoe goed ze gerangschikt moeten worden.

Zoekkwaliteitsbeoordelingen zijn een gegevenspunt dat Google helpt om te meten hoe goed zijn systemen werken om geweldige inhoud te leveren die in lijn is met de richtlijnen.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.