De kracht
van specialisatie

Gespecialiseerd in SEO/SEA
Wij helpen bedrijven met het bereiken van hun doelgroep. Dat doen we via Google, zowel lokaal,
nationaal als internationaal. Onze specialisten werken daarbij nauw samen met onze klanten.

Geplaatst in Nieuws

Google’s Core Update – Mei 2020

Googles Core UpdateOp 4 mei bevestigde Google’s Danny Sullivan dat ze de tweede Core zoekalgoritme-update van dit jaar uitrollen. Deze heet de “May 2020 Core Update.”

Zoals alle Core Updates was dit een wereldwijde update en was het niet specifiek voor een regio, taal of categorie van websites. Het is een klassieke “brede Core Update” die Google om de paar maanden uitbrengt.

De vorige update van het kernalgoritme werd in januari uitgebracht. Maar daarna hebben enkele veranderingen plaatsgevonden.

Op 18 mei heeft @SearchLiaison op Twitter laten weten dat de Core Update van Google inmiddels volledig is uitgevoerd. Deze Core Update lijkt een ongekende SERP-volatiliteit (schommelingen van posities in de zoekresultaten) teweeg te brengen.

Terwijl de kernupdate van januari slechts leidde tot een gemiddelde volatiliteit van 8 punten, vertoonde op 6 mei bijna elke categorie een piek in de volatiliteit – van 9 tot 9,4 punten. De Core Update van mei lijkt dus veel sterker te zijn en meer SERP’s en posities te beïnvloeden.

Wie zijn de winnaars en verliezers?

Houd er rekening mee dat brede kernalgoritme-updates zijn ontworpen om merkbare veranderingen in de zoekresultaten in alle landen en talen teweeg te brengen.

Het is onvermijdelijk om een aantal rangschikkingsdalingen en -winsten te zien als een Core Update eenmaal volledig is uitgerold. Zeker, tijdens de pandemie verwachten we dat gebruikersvragen met betrekking tot reizen, toerisme, live-evenementen, enz. aanzienlijk lager zullen uitvallen. De volatiliteit van veel van de categorieën zou dus geen verrassing zijn.

De grootste impact van deze algoritme-update doet zich op dit moment echter voor in verschillende sectoren, waaronder enkele van de sectoren die al door de pandemie zijn getroffen.

Met behulp van de SEMrush Sensor zijn de gemiddelde volatiliteitswaarde 7 dagen voor en 2 dagen na de aankondiging van de update vergeleken. En, de meest beïnvloede categorieën zijn Reizen, Onroerend Goed, Gezondheid, Huisdieren & Dieren, en Mensen & Maatschappij. Dit geldt zowel voor desktop- als mobiele zoekopdrachten.

SERP-winnaars

Legacy.com (een rouwsite) won met deze update posities (+13 posities gemiddeld) en populariteit. Maar de grootste winnaar is natuurlijk de sector Nieuws.

Met de constante blik van iedereen op het nieuws in de afgelopen maanden, krijgen veel media-aanbieders ongeëvenaarde aandacht van de gebruikers, maar het lijkt erop dat wat ze ook doen goed heeft gewerkt, en ze worden daarvoor beloond in deze update.

SERP-verliezers

Het is duidelijk dat de offline entertainment industrie een grote stijging laat zien.
Hier is een uitsplitsing van de industrieën die de meest significante daling in hun organische posities zagen:

Wat moet je als SEO specialist of sitebeheerder doen?

Als je je afvraagt hoe je het beste kunt omgaan met deze Core Update, blijven de richtlijnen van Google over de update hetzelfde. Google’s advies is altijd geweest dat je niet veel kunt doen aan een algoritme-update en veranderingen in de ranglijsten, behalve het blijven verbeteren van de kwaliteit van je content. Daarom het is handig om na te gaan of jouw inhoud al dan niet gezaghebbend is, nuttig is voor gebruikers en relevant voor zoekmachines. Zorg ervoor dat zoekmachines en jouw doelgroep van alle informatie – feiten, tips en gegevens – die ze nodig hebben om hun vraag te beantwoorden.

Bron: https://www.semrush.com/blog/google-may-2020-core-update/

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.