Kennisbank » Overig » Pagina ervaring: een nieuwe Google-rankingfactor

Pagina ervaring: een nieuwe Google-rankingfactor

8 juni 2020

Google heeft een nieuw rangschikkingsalgoritme aangekondigd dat is ontworpen om webpagina’s te beoordelen op basis van de manier waarop gebruikers de interactie met een webpagina ervaren. Dat betekent dat als Google denkt dat uw websitegebruikers een slechte ervaring hebben met uw pagina’s, Google deze pagina’s mogelijk niet zo hoog rangschikt als nu het geval is. Deze update wordt de Google Page Experience update genoemd en zal naar verwachting pas ergens in 2021 live gaan.

Wat is pagina ervaring?

Deze statistieken zijn bedoeld om te begrijpen hoe een gebruiker de ervaring van een specifieke webpagina zal ervaren: overwegingen zoals of de pagina snel laadt, of deze mobiel-vriendelijk is, draait op https, de aanwezigheid van opdringerige advertenties en of de inhoud ronddraait als de pagina wordt geladen.

Pagina-ervaring bestaat uit verschillende bestaande Google-zoekpositiefactoren, waaronder:

  • de mobiel-vriendelijke update
  • Page Speed Update
  • de https-ranking boost
  • safe browsing penalty

Wat zijn core webvitale functies. Core Web Vital bevat echte, gebruikersgerichte statistieken, die scores geven op aspecten van uw pagina’s, zoals laadtijd, interactiviteit en de stabiliteit van de inhoud tijdens het laden. Deze statistieken vallen onder deze statistieken: terwijl de metriek rond snelheid en bruikbaarheid wordt verfijnd. Deze verfijningen vallen onder wat Google Core Web Vitals noemt.

Largest Contentful Paint (LCP): meet de laadprestaties. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moet LCP binnen 2,5 seconden na de eerste start van het laden van de pagina optreden.

First Input Delay (FID): meet de interactiviteit. Voor een goede gebruikerservaring moeten pagina’s een FID hebben van minder dan 100 milliseconden.

Cumulatieve Lay-out Shift (CLS): meet de visuele stabiliteit. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten pagina’s een CLS van minder dan 0,1 hebben.

Zoals u ziet, kijken deze kerngegevens niet alleen naar hoe snel iets laadt. Ze kijken ook naar hoe lang het duurt voordat de elementen klaar zijn voor gebruik. De Cumulatieve Layout Shift is de meest vooruitstrevende van het stel. Dit heeft niets te maken met snelheid, maar alles met het voorkomen van een slechte gebruikerservaring – zoals het raken van een verkeerde knop, omdat een advertentie op het laatste moment wordt geladen.

Google-pagina ervaring update in 2021

Door deze aankondiging vooraf geeft Google site-eigenaren, Seo’s en ontwikkelaars ruimschoots de tijd om zich voor te bereiden op deze update. Er zijn veel nieuwe tools om grip te krijgen op hoe deze metrieken functioneren en hoe u uw site met behulp van deze inzichten kunt verbeteren. Er is veel nieuwe documentatie om door te zeven. En u kunt nu beginnen. Ergens volgend jaar zal Google u op de hoogte brengen dat de update over zes maanden wordt uitgerold.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.