Welke Google ranking factoren zijn van belang?

Proseo houdt je up-to-date

Google Penguin 4.0 komt er aan

Begin december bracht Google het nieuws dat Google Penguin 4.0 wordt uitgesteld tot begin 2016. Google Penguin 4.0 is de nieuwe update van het algoritme om spammy links tegen te gaan. De laatste update 3.0 bracht Google uit in oktober 2014.

Wat is Google Penguin?

Google Penguin is een aanvulling op het algoritme van Google. Het algoritme bepaalt hoe hoog jouw website in de zoekmachine Google wordt geplaatst. Google hanteert hiervoor verschillende factoren. Één ervan is de beoordeling van links naar jouw website. Google Penguin heeft als doel het bestraffen van websites die zich bezig houden met linkbuildingstechnieken die niet door Google worden geoorloofd.

Google Penguin 4.0 versus 3.0

Met de in 2014 uitgebrachte Google Penguin 3.0 ging Google nog meer de strijd aan tegen slechte backlinks. Websites die links inkochten werden bestraft met een penalty. Het grote nadeel van Penguin 3.0 is dat het niet altijd up-to-date is. Besloot je dus om je alsnog te houden aan de richtlijnen van Google en je spam-links op te ruimen, dan kon het nog lang duren voordat je dit merkte in de resultaten. Google Penguin 4.0 gaat hier verandering in brengen.

Real time beoordeling
De beoordeling van je website door Google Penguin 4.0 wordt real-time. Zodra je jouw linkbuilding netjes op orde brengt, heeft dit direct invloed op de resultaten van jouw website in Google. Andersom heeft het dus ook gevolgen: Ga je spam-links inkopen dan zal jouw website snel lager op de resultatenpagina’s eindigen.

Tips om je voor te bereiden op Google Penguin 4.0

Om te voorkomen dat jouw website negatief beïnvloed wordt door Penguin 4.0, geven we je hiermee alvast enkele tips:

  • Controleer regelmatig Links naar uw website in de Google Webmaster tool (tegenwoordig Google Search Console). Staan hier websites tussen waarvan je vermoedt dat dit spam is? Dan kan je deze inkomende links afwijzen.
  • Verbeter de kwaliteit van je huidige inkomende links. Bekijk in Google Analytics welke websites naar jou linken. Vraag aan de eigenaar van deze website of het mogelijk is om de link meer context mee te geven.
  • Zorg voor meer kwalitatieve inkomende links. Je kunt zelf meer inkomende links genereren door actief deel te nemen aan blogs en forums die gerelateerd zijn aan onderwerpen die besproken worden op jouw website. Link naar jouw website. Of bekijk concurrerende websites en zie op welke websites zij staan vermeld.

Heb je een vraag?

Kan je wel wat hulp gebruiken? Of heb je een vraag over Google Penguin 4.0?  Informeer eens bij ons wat wij kunnen doen om jouw linkbuilding veilig te stellen of te verbeteren. Vaak kunnen wij al vrij snel en zeer voordelig aangeven wat er gedaan moet worden. Bel 0252-428 323 of vraag de offerte aan.

Handige SEO- en SEA tips per e-mail

Ontvang elke 3 weken bruikbare tips zodat jouw website nog beter vindbaar wordt.
Je kunt op elk moment weer uitschrijven.