De krachten van SEO en SEA bundelen
Zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt steeds vaker toegepast. Omdat de resultaten hiervan niet direct binnen een dag zichtbaar zijn, is AdWords (SEA) dé manier om snel bovenaan te komen. Het optimaliseren van de website en het gebruik van AdWords kunnen elkaar echter ook versterken.
Gebruik van trefwoorden
Zowel bij SEO als SEA zijn de trefwoorden erg belangrijk. Bij te algemene trefwoorden wordt het voor SEO een heftige strijd om bovenaan te komen, aangezien op deze trefwoorden de meeste concurrentie is. Omdat het een algemeen trefwoord is, is het nog maar de vraag of jouw website daadwerkelijk biedt wat men zoekt. Bij SEA zal met name de prijs per klik aanzienlijk hoger zijn dan specifieke trefwoorden.
Doorgaans is de kans dat bezoekers dat doorklikken naar jouw website het grootst op de meervoudige trefwoorden. Voor SEO is dit bijna niet te doen, aangezien er voor iedere mogelijk combinatie een landingspagina moet komen. Dat worden er heel veel. Hier komt AdWords goed van pas: je voert een hele berg “long tail trefwoorden” en AdWords zal de advertenties erop vertonen.
Relevantie van de pagina
Om met SEO hoger te komen in de zoekresultaten moet een pagina relevant zijn voor het trefwoord waarop je gevonden wilt worden. Laat bijvoorbeeld het trefwoord een paar keer terug komen in de tekst,maar ook in bijvoorbeeld de h1-kop en de titel. Deze aanpassingen hebben weer hun invloed op de SEA.
Stel de pagina is geoptimaliseerd voor het trefwoord “koeken kopen”. In AdWords kan worden ingesteld dat voor dit trefwoord de geoptimaliseerde pagina wordt getoond. Het systeem zal detecteren dat de pagina relevant is voor het trefwoord. Er zal dan een positieve invloed op de kwaliteitsscore worden gegeven, waardoor een klik goedkoper wordt.
Vertoning in Google
Zowel bij de normale zoekresultaten als de AdWords resultaten wordt een korte tekst getoond. Bij de normale zoekresultaten is dit de meta description, als die tenminste aanwezig is. Bij de AdWords vertoningen is dit de advertentietekst. Bij AdWords is het redelijk gebruik om met meerdere soorten advertentieteksten te werken om te bepalen wat het meeste aanspreekt en daar mee verder te gaan. Ditzelfde kan natuurlijk ook met de meta description worden gedaan. Door om de zoveel tijd een andere tekst te proberen kan worden gekeken welke stijl de meeste bezoekers naar de website krijgt. Hierbij kan de informatie uit AdWords worden gebruikt voor de meta description en visa versa.
Publicatiedatum: 19-03-2012. De inhoud van dit artikel is auteursrechtelijk beschermd. Indien dit artikel interessant is voor u, biedt PROSEO u de mogelijkheid het te gebruiken. Neem hiervoor contact op. PROSEO heeft bij het schrijven van dit artikel PROSEO als bron gebruikt.