Kennisbank » SEO » Een hogere CTR met microformats

Een hogere CTR met microformats

7 oktober 2010

Microformats komen steeds vaker voor in de zoekresultaten.
Bij de zoekopdracht ‘U2 Tickets’ of ‘The Expendables’ wordt volop gebruik gemaakt van microformats. Google beschrijft microformats als volgt: ‘Microformats zijn eenvoudige conventies (entiteiten genoemd), die op webpagina’s worden gebruikt om een specifiek type informatie te beschrijven, zoals een recensie, gebeurtenis/evenement, product, bedrijf of persoon.’

Je kunt hier gebruik van maken door HTML-code te gebruiken die door de zoekmachines wordt herkend. De 3 bekendste microformats zijn:

hCard

De hCard is een manier om persoonsgegevens te weergeven. LinkedIn maakt hier goed gebruik van. Deze microformat is bedoeld voor het weergeven van organisatiegegevens.

hCalendar

De hCalendar is bedoeld voor het weergeven van events/activiteiten. Bij de zoekopdracht ‘U2 Tickets’ wordt hier gebruik van gemaakt.

hReview

De hReview wordt veel gebruikt door hotels en restaurants, en voor films. hReviews worden steeds vaker toegepast door de opkomst van social media.
Hoe zorgt een microformat er nou voor dat ik een hogere Click Trough Rate krijg? Bij een hReview microformat worden er gele sterren weergeven. Deze sterretjes doen jouw vermelding in Google veel meer opvallen waardoor mensen sneller geneigd zijn erop te klikken. Een hogere Click Through Rate dus. Dit geld natuurlijk niet alleen voor de hReview maar voor vrijwel alle microformats.

Nu Google Instant ook in de Nederlandse zoekmachine standaard staat ingesteld op ‘aan’ is het dus nog belangrijker dat jouw vermelding in Google eruit springt.

Op microformats.or staat uitgelegd hoe de HTML-code eruit moet zien om hier gebruik van te maken. Ook heeft Google een uitgebreide helppagina over microformats.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.