Kennisbank » Overig » Webwinkel draait goed

Webwinkel draait goed

26 september 2011

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org is de belangenvereniging voor verkopers op afstand.
Hun onderzoek naar de omzet van webwinkels in Nederland bracht leuke resultaten boven. In het eerste halfjaar van 2011 is die omzet met 10% gestegen t.o.v. het eerste halfjaar van 2010. Met name de takken Travel en Telecom draaien bijzonder goed, maar voor elke enthousiaste webwinkelier is meer online te halen. We geven enkele tips&trucs.

Eerst wat cijfers. De omzet van webwinkels steeg naar 4,25 miljard euro: een stijging van 10% t.o.v. 2010. Koplopers zijn Travel met 1,83 miljard euro (+ 8%) en Telecom met 540 miljoen euro (+ 23%). Dit soort cijfers beloven we aan het eind van dit artikel niet, maar hopelijk hebben we nu de aandacht gevestigd.

Webwinkelen doe je thuis

Kernbegrip is “thuis”, al lijkt dat wat vreemd bij outdoor activiteiten als Travel en Telecom. Maar blijkbaar regelen klanten hun ‘outdoor’ liever ‘indoor’. Hoe zetten we bezoekers van onze website aan tot conversie: het doen van de gewenste actie (contact, offerte, inschrijving, boeking, aankoop)?
Conversie is een vast onderdeel, eigenlijk het doel, van de website. We gaan er vanuit dat de website een goede algehele indruk maakt: de pagina’s zijn verzorgd. In het kader van de nieuwe PandaRank staat er geen overbodige informatie op pagina’s en is alles klantgericht.
Als hier goed aan is gewerkt, willen we ook loon naar werken. Dat kan. Stel dat d.m.v. zoekmachine optimalisatie de bezoeker uw product en/of dienst heeft gevonden.
Hij/zij is echter nog geen klant en doel is van hem/haar een tevreden klant te maken. Enkele stappen helpen bezoekers tevreden en terugkerende klanten te worden.

De logica van de website

Conversieverbetering is het doel van de website. Bezoekers moeten zich thuis voelen en overgaan tot de gewenste handeling. Dat lukt door ze soepel te laten navigeren over de website. Vier stappen naar kans op conversie:
1. Het begint met de noodzaak te weten wat bezoekers op de website doen.
De statistieken bijhouden via bijvoorbeeld Google Analytics loont de moeite. Het programma is overzichtelijk, toegankelijk, gebruiksvriendelijk en GRATIS!
2. Bezoekers vinden het ook prettig om te weten waar ze zijn op de website.
Aangeven waar men is, lukt prima via breadcrumbs: het afgelegde traject bovenaan de pagina. Bijvoorbeeld: “Home > Herenkleding > Broeken > Jeans” Ook zoekmachines zien dit graag. En inderdaad: nu we dit opschrijven, blijkt dat we het zelf niet hebben, oeps. Oké, wij verkopen dan wel geen broeken, maar toch dit broodkruimelpad gaan aanleggen.
3. Vasthouden en “dwingen” tot actie!
Bezoekers zijn nog steeds tevreden: ze zijn waar zij willen en waar wij willen. Nu moet het gebeuren: de klik! De drang om verder te klikken moet onweerstaanbaar zijn en dat lukt met pakkende Call to Action Buttons. Welke het beste bij het product en/of de dienst passen is uniek en hangt af van vraag/aanbod/doelgroep/seizoen/enz.

4. De juiste interactie met de klant.
De bezoekers zijn overgegaan tot het klikken op de juiste knop. Ze zijn echter nog geen klant en kunnen gemakkelijk afhaken. Ze moeten namelijk persoonlijke informatie geven. Richtlijnen voor formulieren om klanten niet af te stoten zijn:

  • Vraag alleen het hoognodige
  • Geef duidelijk aan wat welke velden verplicht zijn
  • Geef ruimte voor feedback: zowel positief als negatief

Kort gezegd: schep vertrouwen!

Maak deel uit van die omzetgroei

Thuiswinkel.org verwacht dat de groei van de omzet van webwinkels alleen maar kan groeien. De stijging van 8% van het afgelopen halfjaar zien zij oplopen naar 10% voor het komend halfjaar. Dat betekent dat er in 2011 voor zo’n 9 miljard euro gewebwinkeld wordt. Dat kan nooit alleen opgaan aan Travel en Telecom. Dat wij een graantje meepikken is wel het minste!

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.