Kennisbank » SEO » Wat je kunt leren van backlinks van je concurrent

Wat je kunt leren van backlinks van je concurrent

3 juli 2022

Evalueren-van-backlink-profiel-van-je-concurrent

Concurrerende backlink onderzoek is een van de eerste stappen in je eigen linkbuilding strategie. Of het uitzoeken wat er nodig is om de organische ranking van je concurrenten te bereiken.

Links zijn zeker niet het enige ranking signaal, maar ze zijn nog steeds een van de meest krachtige factoren (zo niet de meest krachtige).

Wanneer je jouw concurrenten selecteert om te analyseren, zul je waarschijnlijk diegenen kiezen die goed scoren voor jouw zoekwoordenselectie. Wat logisch is omdat je wilt weten wat voor hen heeft gewerkt.

Er is een belangrijk ding om hier in gedachten te houden: Het is over het algemeen het beste om jouw directe concurrenten te selecteren. Maar blijf uit de buurt van grote websites.

Er is niet veel dat je kunt leren van bijvoorbeeld het backlink profiel van Amazon. Afgezien van het feit dat het zijn van een web-gigant goed werkt voor hen.

Op dezelfde manier is er minder te leren van je oudste concurrenten, behalve dat het zeker een goed idee is om vroeg te beginnen (en al die leeftijds- en vertrouwenssignalen in de loop van de tijd te verdienen).

Zoek in plaats daarvan naar sites die recentelijk in ranking zijn gegroeid om je te richten op tactieken die goed voor hen werken. Dit zijn het soort sites waar je het beste van kunt leren, en dit is wat je concurrentieonderzoek bruikbaar maakt. Dat wil zeggen, het helpt je je eigen strategie op te bouwen en uit te voeren.

Als je eenmaal 2-4 concurrenten hebt om te analyseren, zorg er dan voor dat je de risico factoren beperkt. Met andere woorden, begin met wat je niet wilt doen. Filter die links van mindere kwaliteit en vaak risicovol eruit om de beste links te kunnen vinden die er zijn.

Een sterk linkprofiel ontwikkelen door effectieve linkbuilding.

Stap 1: Filter de slechte links eruit

Zoek naar de volgende slechte links:

Exacte overeenkomst ankertekst

Zie je veel backlinks die dezelfde (of bijna dezelfde) anchor-tekst keer op keer herhalen? Dit is altijd een teken van slechte en verouderde linkbuilding die je concurrenten in de problemen kan brengen (of kan hebben gebracht).

Heel vaak als je een backlinkprofiel ziet dat vol zit met duidelijk SEO-gedreven links, kun je ook merken dat de site op een gegeven moment zichtbaarheid heeft verloren: zoek naar dips in organische zichtbaarheid die in de loop der jaren kunnen zijn opgetreden met je favoriete SEO-tool.

Je hebt geen toegang tot hun disavow-bestand, dus de kans is groot dat ze hun ranking geleidelijk weer hebben opgekrikt door er bij Google op aan te dringen die links van lage kwaliteit uit te sluiten. Maar als die links er nog niet voor hebben gezorgd dat ze hun ranking hebben verloren, is de kans groot dat het uiteindelijk wel zal gebeuren.

Het hoeft echter geen handmatige penalty te zijn: Google kan die links al uitsluiten, zodat ze op dit moment geen invloed hebben op hun organische zichtbaarheid.

Hoe dan ook, dit zijn niet de links waar je achteraan wilt.

Verouderde linkbuilding tactieken

Er zijn nog steeds een flink aantal verouderde linkbuilding patronen te vinden in veel backlink profielen die er zijn.

Deze omvatten:

  • Directory links
  • Links van blog netwerken
  • Artikel directory links
  • Persberichten
  • Lage kwaliteit gastplaatsing links

Kijk uit voor links van websites die je uitnodigen om een artikel in te sturen of “content te sponsoren”. Let ook op content die duidelijk gemaakt is om naar jouw concurrent te linken. Nog belangrijker, probeer duidelijke patronen te zien achter die backlinks: Dezelfde linkbuilding tactiek die steeds weer opduikt in een backlink profiel.

Deze links worden waarschijnlijk ook door Google afgekeurd; geen van deze linktypes is jouw moeite of investering waard.

Stap 2: Leer van het succes van je concurrent

Nu dat je weet waar je weg van moet blijven focus je op wat je kan leren van het backlink profiel van je concurrent.

Als je jouw concurrenten verstandig kiest op basis van organische zichtbaarheid, zal je hier waarschijnlijk veel van leren. Immers, als die sites goed scoren, is Google positief over hun backlink profiel.

Dus, wat kun je leren van de backlink profielen van je concurrenten?

1. De content marketing tactieken van jouw concurrenten

Welke content lijkt te werken voor jouw concurrenten in het genereren van links? Wat is hun meest gelinkte content? Zijn ze erin geslaagd om een van hun content viraal te laten gaan of opgemerkt te worden door een webpublicatie? Kan de jouwe het beter doen?

Uiteraard weet je niet hoe die backlinks tot stand zijn gekomen, maar het is meestal duidelijk wanneer bepaalde activiteiten zeer goed werkten voor het genereren van solide backlinks.

Het is meestal gemakkelijk om content te identificeren die bezoekers trok en honderden links genereerde of een bronpagina die werd geciteerd door zeer betrouwbare websites zoals universiteiten en overheidsinstanties.

Kun je dat soort content opnieuw maken voor jouw website en ze up-to-date brengen of beter maken?

Het is ook een goed idee om hoog scorende content van jouw concurrent te vinden. Content die bovenaan in Google staat heeft de neiging om links te genereren, omdat bloggers en journalisten Google gebruiken om bronnen te vinden. Jouw artikelen laten ranken is ook een tactiek voor linkacquisitie die organische linkwaarde op een continue basis brengt zonder dat je die links actief hoeft op te bouwen via traditionele outreach.

  • Zoek de artikelen van jouw concurrenten die hoog scoren voor relevante zoekwoorden.
  • Controleer backlinks van die artikelen om te zien of dat werkt voor hen.
  • Probeer die posities op te eisen door betere content te creëren.

Houd een oogje op tactieken op hoger niveau die je concurrenten ranking en links opleveren. Wat voor soort content levert actuele links op? Vaak zou dit zijn:

  • Woordenlijsten en kennisbanken;
  • Diepgaande how-to content;
  • Statistische studies en enquêteresultaten (deze hebben de neiging om de meest krachtige te zijn), enz.

2. De outreach tactieken van  jouw concurrenten

Met welke websites doen je concurrenten zaken?

Het is meestal gemakkelijk te zien aan het type links dat ze krijgen:

  • Links van nieuws sites komen als gevolg van journalistieke outreach
  • Betrouwbare links van onderwijzers (universiteitsprofessoren, leraren, enz.) vereisen gerichte trust-bait content en outreach
  • Links van blogs worden gebouwd door blogger outreach (en het creëren van virale content als gratis tools en infographics)

Welke van deze links lijken het backlink profiel van jouw concurrenten te domineren? Als je weet welke outreach technieken je concurrent gebruiken, zou je dit ook kunnen toepassen in je eigen linkbuildingstrategie.

3. De influencer marketing tactieken van jouw concurrenten

Wie zijn de content influencers van jouw concurrenten? Met andere woorden, wie zijn de mensen (schrijvers, niche-experts, et cetera) achter de links die jouw concurrenten krijgen?

Influencer marketing is een geweldige manier om backlinks te genereren op diverse niveaus:

  • Veel niche-influencers hebben sites en blogs die ze kunnen gebruiken om vanaf te linken
  • Influencers (als je ze verstandig kiest) kunnen organische links genereren door simpelweg jouw content te delen of te vermelden in hun nieuwsbrieven.
  • Je kunt misschien actief in contact komen met influencers binnen jouw niche via interviews, podcasts, vragen en antwoorden, et cetera.

Soms zijn tactieken van concurrenten gebaseerd op influencers moeilijk te traceren in backlinkprofielen. Het is vaak moeilijk om een plotselinge toename van backlinks naar de site van jouw concurrent te verbinden zonder de hoofdoorzaak van de toename te kennen.

Dit is waar goed georganiseerd social media onderzoek kan helpen bij jouw concurrerende backlink analyse. Zoek op Twitter en Instagram naar de merknamen van jouw concurrenten om te zien wie er over hen praat en wat voor publiek er is dat naar die berichten luistert. Tools zoals Keyhole (een social media analytics platform) en Milled (een nieuwsbrief archief) kunnen je helpen deze bronnen van invloed te onderscheiden en te matchen met het backlink profiel van jouw concurrent.

Meer weten over linkbuilding? Lees het artikel Linkbuilding voor SEO

Conclusie

Concurrerend backlink onderzoek is vaak verhelderend als je weet waar je naar moet zoeken. Het heeft echter geen zin om te proberen achter iedere goede link aan te gaan. Neem in plaats daarvan een aanpak op een hoger niveau: Wat is het dat zij doen om links te genereren en hoe kan je hetzelfde doen, maar dan beter?

Proberen om net zo goed te zijn als jouw concurrent betekent dat er geen reden is voor Google om jouw site hoger te rangschikken. Je moet er altijd naar streven om het beter te doen dan je concurrent: Betere content, betere outreach, betere promotie tools. Er is vaak een grote inzet nodig om dit te bereiken. Veel bedrijven kiezen ervoor om een ervaren linkbuilding bedrijf in te huren. Proseo is een SEO specialist die onder meer effectieve linkbuilding voor bedrijven kan verzorgen. Wij beschikken over een groot netwerk van relaties en websites waarmee we snel en doeltreffend links kunnen verkrijgen. Voor meer informatie kun je contact opnemen.

Door de backlinks van je concurrenten en die van je eigen site in de gaten te houden, kun je in de loop van de tijd topposities behalen.

Bron: https://searchengineland.com/everything-you-should-know-about-evaluating-your-competitors-backlink-profile-385209

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.