Kennisbank » SEO » 6 Essentiële On-Page SEO-factoren – Deel 1

6 Essentiële On-Page SEO-factoren – Deel 1

3 juli 2022

Bij On-Page SEO worden content, tags en interne links van een pagina aangepast om de zichtbaarheid te verbeteren. In dit artikel worden 6 factoren besproken om de jouw website te optimaliseren.

Wanneer je met zoekmachine optimalisatie (SEO) aan de slag gaat zul je merken dat dit een doorlopend proces is. Er is geen punt waarop je niks meer aan je website hoeft aan te passen en bovenaan in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s) blijft staan. Natuurlijk kun je een tijd bovenaan in de zoekresultaten staan, maar er zullen altijd aanpassingen nodig zijn.

Een verandering in het algoritme van Google of de content van de concurrent kan ervoor zorgen dat je van de toppositie wordt verstoten. Wat betekent dat je de veranderingen moet bijhouden. En dat betekent dat optimalisatie van On-Page SEO belangrijk is. Voordat we daar naar kijken, is het belangrijk om een overzicht te hebben van hoe Google en andere zoekmachines werken.

Je website bovenaan in de zoekresultaten krijgen en houden?

Zoekmachine grondbeginselen

Zoekmachines sturen crawlers, of spiders, om het internet te verkennen. Ze volgen links van de ene site naar de andere en bouwen zo een zogenaamde zoekindex.

Tijdens het verkennen van sites, evalueren deze crawlers ook de content ervan, om te bepalen wat voor soort informatie deze bevat. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt door het algoritme van de zoekmachine om te bepalen hoe goed de content van die specifieke site de vragen van gebruikers beantwoordt. Hoe beter het antwoord op de vraag, hoe hoger het zal worden gerangschikt binnen de zoekmachine resultaten.

In Google’s nooit aflatende zoektocht om gebruikers betere resultaten te bieden, wordt het algoritme regelmatig bijgewerkt. Dit leidt onvermijdelijk tot veranderingen in de ranking, die dan iemand nodig heeft om de website te optimaliseren om de ranking te verbeteren of te verzekeren.

Wat is On-Page SEO en waarom is het belangrijk?

On-Page SEO, die soms on-site SEO wordt genoemd, is het proces van het aanpassen van de content van een pagina, tags, en interne links om de zichtbaarheid te verbeteren en het verkeer te verhogen.

Met andere woorden, het is een manier om jouw website te optimaliseren om zoekmachines te helpen jouw website beter te begrijpen. En dit brengt natuurlijk een heleboel voordelen met zich mee.

De eerste is de hoeveelheid verkeer. De eerste vijf organische resultaten op een zoekpagina krijgen 67,60% van alle kliks. De volgende vijf zijn goed voor slechts 3,73%. En het daalt vanaf daar. Dus, als je verkeer wilt krijgen, moet je in de buurt van de top staan.

Ten tweede, hoog gerangschikte sites hebben veel betere click-through rates (CTR). Het eerste Google mobiele zoekresultaat heeft een gemiddelde organische CTR van 26,9%.

Bedenk dat 92,4% van de internetgebruikers die op hun mobiele telefoon zoeken naar iets in de buurt, dat bedrijf dezelfde dag nog bezoeken. Daarom is On-Page optimalisatie een belangrijke factor in jouw organische ranking.

Hopelijk, op dit punt, heb je het belang van On-Page SEO begrepen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan.

Essentiële On-Page SEO Factoren

On-Page SEO kan grofweg worden onderverdeeld in drie categorieën: content, HTML, en website structuur. We zullen ze elk afzonderlijk bekijken.

Content en HTML worden in dit artikel besproken. In de volgende nieuwsbrief zullen de 6 andere On-Page SEO factoren besproken worden.

Content

Je hebt het vast al eerder gehoord: content is belangrijk.

Content is een onmisbaar onderdeel van SEO.

Hier zijn de contentfactoren die je moet overwegen om jouw on-site SEO te maximaliseren:

1. E-A-T

Een van de manieren waarop Google jouw website beoordeeld, is op basis van E-A-T, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

In 175 pagina’s van de Google-richtlijnen voor zoekkwaliteit wordt het 135 keer genoemd, wat een indicatie zou moeten zijn van de rol die het speelt in de algoritmen van de zoekmachine.

Hoewel Google slechts een paar elementen van E-A-T heeft bevestigd (PageRank en links), is het algemeen aanvaard in het SEO veld dat On-Page signalen een grote rol spelen in haar evaluaties.

Voor meer informatie over E-A-T, lees dit artikel.

2. Zoekwoorden

Het is belangrijk om te onderzoeken welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Zodat je deze zoekwoorden kunt verwerken in teksten van jouw website.

Wanneer je deze zoekwoorden toevoegt in koppen, subkoppen of in de body tekst, heb je meer kans om relevant te zijn voor de zoekopdracht.

Soms is dit gemakkelijk te bepalen. Als je de website van een meubelzaak optimaliseert, zul je waarschijnlijk zoekwoorden willen opnemen als [bank], [eetkamer set], en [tafel].

Als het een gespecialiseerde meubelzaak is, wil je ervoor zorgen dat je long-tail zoekwoorden opneemt zoals [hedendaagse art-deco dressoirs].

Kortom, je moet weten waar jouw doelgroep naar zoekt en content creëren waarin deze termen voorkomen. Het is altijd een goed idee om onderzoek te doen, zodat je de juiste zoekwoorden gebruikt.

3. Schrijven van SEO teksten

Het schrijven van content dat zowel rankt in zoekmachines als voor conversies zorgt naar jouw site, vraagt een bepaalde vaardigheid.

Tenzij je het al eerder hebt gedaan, kan het een hele uitdaging zijn om teksten te schrijven die goed lezen en toch voldoen aan de SEO eisen.

Een van de belangrijkste punten zijn:

  • Leg de nadruk op leesbaarheid: Jouw content moet gemakkelijk te scannen zijn, zodat gebruikers snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken.
  • Gebruik niet te veel zoekwoorden: Deze techniek, ook wel keyword stuffing genoemd. Google kijkt dan ook met argusogen naar sites die te veel zoekwoorden gebruiken. Als je hierop wordt betrapt, kan jouw pagina in de SERP’s worden gedegradeerd of zelfs helemaal worden verwijderd.
  • Houd zinnen en alinea’s kort: Als je ooit op een webpagina hebt geklikt met een ellenlange tekst, weet je hoe moeilijk het is om lange stukken tekst te lezen. Voorkom dat gebruikers weglopen door zinnen en alinea’s kort te houden.
  • Gebruik tussenkoppen: Tussenkoppen vallen op door hun grootte, waardoor ze de aandacht trekken van mensen die jouw pagina aan het scannen zijn. Het is belangrijk om voldoende tussenkoppen in jouw content te gebruiken om lezers naar de volgende pagina te leiden.
  • Maak gebruik van opsommingstekens: dit is een goede manier om informatie op te splitsen in licht verteerbare brokken. Gebruik ze wanneer ze zinvol zijn.

Het schrijven van goede SEO teksten kan best lastig zijn. Proseo heeft hier jaren ervaring mee en kan relevante content voor jouw website schrijven. Daarin wordt het taalgebruik aangepast aan jouw website.

Wil je hier meer over weten? Neem vrijblijvend contact op met Proseo.

4. Visuele elementen

Het gebruik van afbeeldingen, video’s en infographics maakt jouw pagina niet alleen visueel interessant voor bezoekers. Het geeft je ook de mogelijkheid om jouw SEO te verbeteren.

Meer dan 36% van de consumenten gebruikt visuele zoekfuncties wanneer ze online winkelen, wat betekent dat als je geen afbeeldingen gebruikt, je verkeer misloopt.

Zorg ervoor dat je een alt-tag toevoegt aan afbeeldingen waar mogelijk. Dit is een omschrijving voor zoekmachines om deze te informeren waar deze afbeelding over gaat.

Wees je bewust van de bestandsgrootte van uw afbeeldingen om traag laden te voorkomen. Maak je afbeeldingen shareable om mogelijk backlinks te verkrijgen, wat kan helpen je E-A-T te verhogen.

HTML

HyperText Markup Language of HTML is de code die gebruikt wordt om je webpagina’s en hun content te structureren.

Het vertelt de browser van de gebruiker wat hij moet laten zien en waar hij het moet laten zien. En het vertelt zoekmachines waar jouw pagina over gaat en waar ze je moeten ranken.

Hier zijn de On-Page SEO HTML factoren die je zou kunnen overwegen:

5. Titel tags

Dit is een van die gebieden waar het belangrijk is om te focussen op de details.

Op zichzelf, dit stukje code dat je toelaat om een webpagina een titel te geven is waarschijnlijk niet van plan om je te laten schieten in de SERP rankings.

Maar in combinatie met andere elementen op de pagina (zoals degene die hier zijn besproken), kan het je helpen context op te bouwen en de relevantie van jouw site aan te tonen.

Voor een meer diepgaande kijk op hoe je jouw title tags te optimaliseren, lees dit artikel.

6. Meta descriptions

Meta descriptions zijn waardevol om toe te voegen. Omdat ze twee belangrijke voordelen bieden. Ze kunnen Google helpen begrijpen waar jouw webpagina over gaat, en nog belangrijker, ze hebben een grote invloed op jouw Click Through Rates.

Betere meta descriptions geven zoekers een beter begrip van waar jouw pagina over gaat, wat op zijn beurt leidt tot meer kliks naar de website. Dus, verwaarloos ze niet.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/on-page-seo/essential-factors/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.