De kracht
van specialisatie

Gespecialiseerd in SEO/SEA
Wij helpen bedrijven met het bereiken van hun doelgroep. Dat doen we via Google, zowel lokaal,
nationaal als internationaal. Onze specialisten werken daarbij nauw samen met onze klanten.

Geplaatst in Nieuws getagd

Verbeter je conversies met Google Experimenten

Vraag je jezelf wel eens af of jouw website of webshop optimaal is ingericht en maximaal converteert? Is het klikpad naar jouw doelpagina (bv. aanvraagformulier of online verkoop) voldoende duidelijk en aantrekkelijk voor jouw bezoekers? Zorgen afbeeldingen voor een hogere klikratio? Of juist opvallende tekst? Om hier antwoord op te krijgen zal je dit moeten testen. Je kan natuurlijk elke maand je webpagina veranderen om maandelijks de conversies te meten, maar eenvoudiger is om gebruik te maken van A/B of multivariate testing.

verbeter conversies google experimenten

Wat is A/B of Multivariate testing?

Met A/B- en multivariate testing is het mogelijk om meerdere varianten van een webpagina te testen. De originele webpagina wordt aangevuld met één of meerdere varianten. De pagina’s worden willekeurig getoond aan je bezoekers. De varianten hebben over het algemeen dezelfde url en boodschap, maar variëren middels kleine wijzigingen ten opzichte van het origineel. Denk aan iets andere knoppen, teksten of tekstkleur. Het doel is om er achter te komen welke pagina het aantrekkelijkst wordt bevonden door je bezoekers. Het origineel of een variant. Na de meetperiode kan je hier een uitspraak over doen. Je kunt vervolgens besluiten om de best converterende pagina als nieuw origineel in te stellen.

Hoe start ik met A/B of Multivariate testing?

Om te kunnen testen heb je software nodig. Hiervoor zijn diverse programma’s beschikbaar als bijvoorbeeld Visual Website Optimizer of Optimizely. Als je al gebruik maakt van Google Analytics, dan beschik je over het gratis programma Google Experimenten (zichtbaar bij het onderdeel Gedrag). Deze laatste is zeer eenvoudig in gebruik en biedt vele mogelijkheden.

Het inrichten van Google Experimenten behoeft nauwelijks technische kennis. Je maakt één of meerdere variantpagina’s aan, je stelt een doel in en je plaatst de Google Analyticscode. Wanneer je dit gedaan hebt kan je in Google Analytics overzichtelijk de resultaten van je experiment bekijken.

Rapportage Google Experimenten

Bekijk de complete handleiding van Google Experimenten op: https://support.google.com/analytics/answer/1745216.

Enkele ideeën die je kunt gebruiken bij Google Experimenten

Nu je weet hoe Google Experimenten werkt (zie boven), is het belangrijk om doelen van je experiment te benoemen en welke varianten je wilt opnemen. Met Google Experimenten kan je gebruik maken van je reeds bestaande ingerichte doelen, maar je kunt ook nieuwe doelen aanmaken, bijvoorbeeld: een bestelling plaatsen, een account aanmaken etc.. Google Experimenten biedt sjablonen om het nog makkelijker te maken.
Nu je je doelen bepaald hebt, zal je varianten van je bestaande webpagina moeten maken. Met welke elementen zou je kunnen variëren? Hieronder alvast enkele tips:
– Probeer te variëren met afbeeldingen (bijvoorbeeld met en zonder mensen)
– Zet bezoekers aan tot actie middels een link in de tekst en een actiebutton
– Zet bepaalde tekst in bullets en als paragraaf.

Bekijk onderstaande Infographic voor meer ideeën.

Infographic Google Experimenten

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.