Kanalen als Facebook, LinkedIn, YouTube

kunnen de vindbaarheid positief beïnvloeden.

Hoe hashtags zakelijk te gebruiken met Facebook en Google+

Waarschijnlijk heb je het al gezien of maak je er zelfs al gebruik van. Facebook en Google+ bieden sinds deze zomer de mogelijkheid om hashtags te gebruiken in je berichten. Net als bij Twitter, Pinterest en Instagram kan je woorden voorzien van een hashtag (#).

hashtags zakelijk gebruiken facebook google

Wat is een hashtag en wat kan je als gebruiker er mee?

Een hashtag is een woord met daarvoor een hekje (#). Bijvoorbeeld: #proseo. Door het toevoegen van de hashtag wordt het woord “proseo” een hyperlink en maakt een verwijzing naar berichten waarin dezelfde term wordt gebruikt. Wanneer je als gebruiker klikt op deze hashtag wordt een lijst getoond van berichten waarin dezelfde hashtag voorkomt. Je hebt daarmee direct een overzicht van berichten rondom dit onderwerp.

Zoeken met hashtags

Zowel met Facebook en Google+ kan je zoeken met hashtags. Wil je informatie over een bepaald onderwerp, dan vul je in het zoekvenster van het sociale netwerk je zoekterm in voorafgaand met een hashtag. Bijvoorbeeld: #politiek.

De toevoeging “#” wordt bij de zoekopdracht in Facebook herkent als zijnde hashtag (zie afbeelding).zoeken-met-hashtags-facebook

Gebruik hashtags om je bedrijfspagina te promoten

Hashtags maken het dus mogelijk om je berichten en daarmee je bedrijfspagina onder de aandacht te brengen bij het brede publiek. Door slim de kernwoorden van je bericht te “hashtaggen” worden jouw berichten getoond bij diegene die middels de hashtag op dat onderwerp zoeken. Een prettige bijkomstigheid is dat sociale netwerken als Twitter, Facebook en Google+ op een zelfde manier met jouw “gehashtagde” bericht om gaan waardoor je het bericht 1:1 over de verschillende netwerken kan publiceren.

Werkt het gebruik van hashtags?

Vooralsnog is hier geen pasklaar antwoord op. Er zijn (nog) geen representatieve onderzoeken die aantonen dat het een commercieel voordeel heeft. Het is dus een kwestie van uitproberen. Start vanaf nu met het plaatsen van hashtags in je berichten en houd in je Facebook statistieken nauwlettend het Totale Bereik (“Reach”) in de gaten. In de loop der tijd zal je zelf kunnen beoordelen of hashtags voor jouw site werken.
hashtag-reach-facebook

6 Tips om effectief hashtags te gebruiken met Facebook en Google+

1. Stel je privacy-instellingen in op Openbaar. Wanneer je je berichten openbaar publiceert wordt jouw gehashtagde bericht publiekelijk vindbaar. Plaats je je bericht in besloten groepen of kringen dan is je hashtag enkel vindbaar binnen deze groep.

2. Een hashtag dienst als één woord te worden gebruikt. Dus wil je opvallen met bijvoorbeeld “trendy horloges” zal je de hashtag #trendyhorloges moeten gebruiken.

3. Beide platformen maken geen verschil in het gebruik van hoofdletters. Maak gebruik van hoofdletters hoe jij denkt dat dit het meest leesbaar is of opvalt. Bijvoorbeeld #TrendyHorloges

4. Je kunt hashtags toepassen in elke vorm. Er bestaan geen hashtag-registraties of databases met goedgekeurde hashtags. Houd er wel rekening mee dat ze leesbaar blijven. Houdt ze dus kort en zorg dat ze zoveel mogelijk de lading dekken van jouw bericht.

5. Onderzoek het gebruik van jouw hashtag. Voor dat je een hashtag wilt gaan gebruiken is het verstandig om te weten hoe vaak er al gebruik van gemaakt is en wat voor soort berichten worden getoond. Zo voorkom je dat jouw bericht verdwijnt in de grote hoeveelheid berichten en dat je er zeker van bent dat jouw hashtag getoond wordt binnen de groep geïnteresseerden. Dit kan je eenvoudig controleren door de hashtag in te voeren het zoekvenster van Facebook of Google+.

6. Hoe eerder, hoe beter. Op het moment van schrijven maken nog weinig zakelijke profielen gebruik van hashtags. Probeer zelf eens wat hashtags binnen jouw branche en je zal zien dat er weinig resultaten zijn. Maak gebruik van dit voordeel en begin met het gebruik van hashtags.

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.