Kennisbank » SEO » Google’s Reviews Update november 2023

Google’s Reviews Update november 2023

23 november 2023

Google is 8 november begonnen met het uitrollen van de Reviews Update. In dit artikel lees je wat er nieuw is en hoe je het beste met deze update kunt omgaan.

Wat is er nieuw aan deze update?

Deze update wordt niet langer door Google wordt bevestigd. Daarnaast zegt Google dat de update op een “regelmatig en doorlopend tempo” plaatsvindt.

Dit is een update die van invloed is op de talen: Engels, Spaans, Duits, Frans, Italiaans, Vietnamees, Indonesisch, Russisch, Nederlands, Portugees, Pools.

Volgens Google is het reviews ranking systeem ontworpen om artikelen, blogberichten en andere content gericht op meningen en analyses te beoordelen. Het beoordeelt geen reviews van derden, zoals reviews die door gebruikers op product- of servicepagina’s worden achtergelaten.

Als de content van een website voornamelijk uit reviews bestaat, zal het systeem alles evalueren. Reviews worden uitgevoerd op paginaniveau in plaats van op de hele site voor sites waar reviews een secundaire aandachtspunt zijn.

Product Reviews naar Reviews Update

Met de update van april 2023, noemde Google deze niet langer de Product Reviews update, maar gewoon de reviews-update.

Dit zorgde ervoor dat de update voor reviews verder ging dan de eerdere Product Reviews updates van Google en nu reviews beoordeelt van elk onderwerp dat kan worden beoordeeld, inclusief:

  • Diensten en bedrijven.
  • Bestemmingen.
  • Media (zoals games en films).

Core Update en Reviews Update overlappen elkaar

De Reviews Update die 8 november begonnen is met uitrollen, valt samen met de core update van Google. Dit betekent dat veel sites de komende weken fluctuaties in zoekverkeer en ranking kunnen zien door de gecombineerde impact.

Eerdere Reviews Updates:

  • April 2021 Reviews Update, 8 april 2021
  • December 2021 Reviews Update, 1 december 2021
  • Maart 2022 Reviews Update, 23 maart 2022
  • Juli 2022 Reviews Update, 27 juli 2022
  • September 2022 Reviews Update, 20 september 2022
  • Februari 2023 bijgewerkte reviews, 21 februari 2023
  • April 2023 bijgewerkte reviews, 12 april 2023
  • November 2023 bijgewerkte reviews, 8 november 2023

Wanneer is de Reviews Update belangrijk om in de gaten te houden?

Als je website reviews publiceert, is dit een belangrijke update om in de gaten te houden. Google adviseert sites die reviews aanbieden om zorgvuldig de kwaliteitsrichtlijnen te volgen en zich daarop te richten. Het is handig om je ranking te controleren om te zien of je organische verkeer verbetert, daalt of gelijk blijft.

Wat beschouwt Google als een review van hoge kwaliteit?

Google heeft 14 richtlijnen gedeeld:

  1. Evalueer vanuit het perspectief van een gebruiker.
  2. Laat zien dat je kennis hebt van wat je beoordeelt – laat zien dat je een expert bent.
  3. Geef bewijsmateriaal zoals visuals, audio of andere links van je eigen ervaring met wat je beoordeelt, om je expertise te ondersteunen en de authenticiteit van je beoordeling te versterken.
  4. Deel kwantitatieve metingen over hoe iets scoort in verschillende prestatiecategorieën.
  5. Leg uit wat iets onderscheidt van zijn concurrenten.
  6. Bespreek vergelijkbare dingen om rekening mee te houden of leg uit welke het beste zijn voor bepaalde toepassingen of omstandigheden.
  7. Bespreek de voor- en nadelen van iets, gebaseerd op je eigen originele onderzoek.
  8. Beschrijf hoe een product ontwikkeld is ten opzichte van vorige modellen of releases om verbeteringen aan te brengen, problemen aan te pakken of op een andere manier gebruikers te helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.
  9. Concentreer je op de belangrijkste beslissingsfactoren, gebaseerd op je ervaring of expertise (bijvoorbeeld, een autoreview zou kunnen bepalen dat brandstofverbruik en veiligheid belangrijke beslissingsfactoren zijn en beoordeel de prestaties op die gebieden).
  10. Beschrijf belangrijke keuzes in hoe een product is ontworpen en hun effect op de gebruikers, buiten wat de fabrikant zegt.
  11. Neem links op naar andere nuttige bronnen (van jezelf of van andere sites) om een lezer te helpen een beslissing te nemen.
  12. Overweeg om links op te nemen naar meerdere verkopers om de lezer de optie te geven om bij de verkoper van zijn keuze te kopen.
  13. Als je iets aanbeveelt als het beste in het algemeen of het beste voor een bepaald doel, vermeld dan waarom je het het beste vindt, met ondersteunend bewijs uit de eerste hand.
  14. Zorg er voor dat er genoeg nuttige content in je ranglijsten staat zodat ze op zichzelf staan, zelfs als je ervoor kiest om afzonderlijke, diepgaande reviews te schrijven.

Belangrijkste punten

  • De Google Reviews Update van november 2023 startte op 8 november. Updates als deze nemen doorgaans 1-2 weken in beslag.
  • Deze update zal van invloed zijn op reviews gebaseerde content in het Engels, hoewel Google zegt dat het na verloop van tijd kan worden uitgebreid naar andere talen.
  • Google heeft eerder advies gegeven over kwalitatief hoogwaardige reviews-content, waarin wordt geadviseerd om origineel, transparant, actueel en informatief te zijn en om voor- en nadelen te behandelen. Deze update kan nog meer prioriteit geven aan deze signalen.
  • Sites die voor hun verkeer afhankelijk zijn van reviews kunnen schommelingen zien. Afhankelijk van hoe goed de content is afgestemd op het veranderende beoordelingssysteem van Google, kunnen sommige sites een hogere of lagere positie krijgen.
  • Controleer jouw reviews aan de hand van de richtlijnen voor kwaliteitsbeoordelaars van Google.

Bronnen: https://searchengineland.com/google-releases-november-2023-reviews-update-434262 en https://www.searchenginejournal.com/google-rolls-out-november-2023-reviews-update/500795/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.