Kennisbank » SEO Tools » Google Updates: HTTPs, Mobile Friendly, ‘Koop’ knop

Google Updates: HTTPs, Mobile Friendly, ‘Koop’ knop

13 juli 2015

Hierbij een update met betrekking tot de ontwikkelingen rondom Google.

 

Google kwaliteit update

Google heeft eind mei 2015 aangegeven dat er begin mei een ´kwaliteit update´ is doorgevoerd in het algoritme. Google heeft bepaalde factoren zwaarder of minder zwaar  laten wegen bij het bepalen van de kwaliteit van een website. Helaas is er verder erg weinig informatie over deze update. 

http://searchengineland.com/the-quality-update-google-confirms-changing-how-quality-is-assessed-resulting-in-rankings-shake-up-221118

 

HTTPS update

Als je je website omzet naar https wijzig je al je URL’s. Hierdoor redirect je automatisch via een 301-redirect al je URL’s. Hierdoor verliezen al je URL’s autoriteit. Het lijkt er sterk op dat Google rond 19 juni 2015 een update heeft doorgevoerd om HTTPS-urls een streepje voor te geven om dit verlies aan autoriteit te compenseren. Google heeft deze update niet bevestigd. 

http://www.advancedwebranking.com/blog/insights-on-google-update-it-is-not-wikipedia/

 

Direct producten kopen in Google

Op 28 mei 2015 heeft Google bevestigd dat er een ‘Koop’ knop komt bij de AdWords productadvertenties. Bezoekers kunnen dan direct vanuit de zoekresultaten producten kopen. De reden hiervoor is dat Google op deze manier het ‘online winkelen’ wil stimuleren. Daarnaast is het een manier van Google op grote verkoop platformen als ‘Amazon’ dwars te zitten. Veel (kleine) retailers zoeken hun heil bij dergelijke grote platformen. Hierdoor loopt Google AdWords inkomsten mis. Voor deze retailers zou het extra interessant kunnen zijn als ze ook hun producten direct in Google kunnen aanbieden. Tot slot is het natuurlijk een manier om het de gebruikers van Google nog makkelijker te maken producten te kopen. Er zijn immers minder stappen nodig om tot verkoop van een product over te gaan.

http://recode.net/2015/05/27/google-confirms-buy-button-is-coming/

http://www.nu.nl/internet/4057189/google-bevestigt-komst-van-koop-knop-in-zoekresultaten.html

 

‘Duck Duck GO’ is bezig aan een opmars

Sinds juli 2010 is de zoekmachine ‘Duck Duck Go’ opgericht (https://duckduckgo.com/). De zoekmachine heeft als unique selling point dat de bezoekers op geen enkele manier worden gevolgd.

In het onderstaande artikel is te lezen dat de zoekmachine bezig is aan een flinke opmars. In juni 2015 heeft de zoekmachine voor het eerst meer dan 10 miljoen dagelijkse zoekopdrachten verwerkt. De zorgen van gebruikers rondom privacy zijn momenteel erg groot, en dit zal mede het succes van ‘Duck Duck Go’ verklaren. Momenteel is het marktaandeel nog erg klein.  We houden deze zoekmachine in de gaten.

http://searchengineland.com/duckduckgo-surpasses-10-million-daily-queries-223787

http://www.frankwatching.com/archive/2015/02/03/zagen-aan-de-stoelpoten-van-zoekgigant-google-wie-durft/

 

Mobile Friendly Update van Google

Op 21 april 2015 is door Google de ‘Mobiele Update’ doorgevoerd in het algoritme. Door veel specialisten werd verwacht dat deze update een grote impact zou hebben op de rankings, en de update werd op voorhand omgedoopt tot ‘MobileGaddon’.

Er zijn wel wat veranderingen opgemerkt in de rankings van websites die matig presteren op mobiele telefoons, echter heeft de update veel minder impact gehad dan op voorhand werd gedacht. De verwachting is nu dat de update op een later moment nog een grotere rol kan spelen zoals dit in het verleden ook is gebeurd bij een tweede Panda en Penguin update.

https://moz.com/blog/day-after-mobilegeddon

http://marketingland.com/mobilegeddon-wasnt-happened-127633

Wij blijven onze klanten adviseren aandacht te besteden aan de mobiele vriendelijkheid van de website. Er kan snel inzicht verkregen worden in de mobiel vriendelijkheid van een website via de volgende tools:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.