Kennisbank » SEO » Google Possum past lokale zoekresultaten aan.

Google Possum past lokale zoekresultaten aan.

23 november 2016

Google Possum past lokale zoekresultaten aan

Google heeft met Google Possum het algoritme voor de lokale zoekresultaten aangepast. Als lokale vindbaarheid voor jouw bedrijf belangrijk is, lees dan verder over de impact van deze veranderingen en doe er je voordeel mee.

Google wil betere lokale resultaten tonen

Het is allang geen geheim meer dat het aantal internetgebruikers op mobiele apparaten groter is dan op desktop. Dat omslagpunt werd in maart 2015 al bereikt.

Desktop vs mobiele gebruikers

Bron: Comscore

Sindsdien lijkt het wel of de Mobile First gedachte door Google nog strenger wordt nageleefd. Dit uit zich niet alleen door elke keer de responsiveness van websites te benadrukken, maar ook door het verbeteren en aanpassen van de lokale zoekresultaten wat onlangs is gebeurd door Google Possum.

Google Possum heeft alleen invloed op lokale zoekresultaten

Om betere lokale zoekresultaten te kunnen tonen, heeft Google de update Possum toegevoegd aan het algoritme. Het is een aanpassing dat enkel is gericht op lokale zoekopdrachten en geen invloed heeft op generieke en plaats-onafhankelijke zoektermen. Het heeft dus wel invloed op zoekopdrachten vanaf een fysieke locatie en/of waarbij de gebruiker een plaatsnaam opneemt in de zoekopdracht.

Wat betekenen deze aanpassingen voor jou als je afhankelijk bent van lokale zoekopdrachten?

1. Als bedrijf ben je nu ook vindbaar wanneer je net buiten het servicegebied valt

Google Possum brengt een groot voordeel met zich mee voor bedrijven die net buiten bepaalde grensgebieden vallen. Voorheen hanteerde Google strikte grenzen, want viel je buiten een bepaald gebied of stad, dan werd jouw bedrijf niet getoond. Vervelend natuurlijk, want daardoor mis je bezoekers uit je omgeving die op zoek zijn naar bedrijven zoals jij. Dit is nu verholpen. Wanneer een bedrijf dicht bij de desbetreffende plaats is gevestigd, dan wordt het opgenomen in de resultaten.

2. Ontdubbeling op basis van adresgegevens

Om te voorkomen dat een bedrijf meerdere keren wordt vermeld in de lokale zoekresultaten, houdt Google rekening met het adres waar het is gevestigd. Voorheen kon het gebeuren dat meerdere businessunits of afdelingen van hetzelfde bedrijf werden getoond. Dit kwam omdat bij deze vermeldingen enkel werd gecontroleerd op website-adres of telefoonnummer. Nu gaan ze dus nog een stap verder om uitsluitend unieke bedrijven te tonen in de 3-pack lijst.

Google 3-pack lokale zoekresultaten
Google 3-Pack: de eerste 3 genoemde resultaten in Google

Het betekent overigens niet dat dubbele bedrijfsvermeldingen uit de lokale zoekresultaten zijn verwijderd. Ze zijn enkel lager gerangschikt.

3. De fysieke locatie van diegene die zoekt is belangrijker geworden

Een andere logische wijziging is dat lokale zoekresultaten beter worden afgestemd op de fysieke locatie van degene die zoekt. Dit gebeurt op basis van IP-adres en Access Point. Aan de hand van deze fysieke locatie toont Google resultaten die het meest relevant zijn. Voorheen gebeurde dit ook, maar was de invloed van de zoekterm groter dan de fysieke locatie zelf.

3 tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren

De genoemde wijzigingen hebben invloed op de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Wil je precies weten welke effecten deze wijzigingen voor jouw bedrijf hebben? Test dan de vindbaarheid van je website met de gratis tool van BrightLocal. Op de website van Proseo vind je nog een 3-tal praktische tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.