Kennisbank » SEO » Google Hummingbird update; het nieuwe zoeken?

Google Hummingbird update; het nieuwe zoeken?

3 oktober 2013

Google was jarig en trakteerde ons op de Google Hummingbird update. Moeten we blij zijn met de royale traktatie van Google?

Google Hummingbird het nieuwe zoeken

Google heeft nog niet veel prijs gegeven over deze nieuwe grote update, maar wel dat het oude algoritme is vervangen en is daarmee de grootste update van de afgelopen 3 jaar. De Google Hummingbird update richt zich op het verwerken van zoekopdrachten als complete vragen in plaats van afzonderlijke zoekwoorden.

Semantisch zoeken

steeds vaker worden zoekopdrachten als alledaagse complete vragen ingetoetst. Bijvoorbeeld: “Hoe kan je het winnen van grote merken in Google?”. Google probeert met de nieuwe Google Hummingbird update intelligente zoekresultaten terug te geven op basis van beschikbare relaties tussen woorden. Hierdoor vindt er een betere aansluiting plaats tussen de intentie en context van de zoekopdracht en het zoekresultaat.

Persoonlijke zoekresultaten

Het is overigens niet ondenkbaar dat Google ook gebruik zal gaan maken van jouw persoonlijke interesses op basis van jouw Google profiel dat is verzameld door jouw eerdere zoekopdrachten, Google+ account, bekeken Youtube video’s en Gmail. Dit zou betekenen dat gebruikers van Google search persoonlijke zoekresultaten krijgen voorgeschoteld. Hierdoor is geen enkel zoekresultaat meer hetzelfde.

Gesproken zoeken Google

Gesproken zoeken

Met de Google Hummingbird update probeert Google tevens een betere aansluiting te maken met “Gesproken zoeken”. “Gesproken zoeken” is een functionaliteit op Android toestellen waardoor je met spraak een zoekopdracht kan opgeven. Ook hier geldt dat er sprake is van semantisch zoeken, namelijk gesproken zoekopdrachten lijken eerder op volzinnen dan een opsomming van losse zoekwoorden. Dat Google meer aandacht gaat vestigen op Gesproken zoeken wordt versterkt door de komst van nieuwe Google producten als Google Glass en Google Smartwatch waarbij je stem voor de input zorgt.

Alles draait om content

Wanneer we deze grote update naast de Panda update leggen, kunnen we concluderen dat Google nog meer waarde gaat hechten aan kwalitatief goede relevante content. Een opsomming van op zich zelfstaande trefwoorden zal niet meer afdoende zijn voor goede posities. Trefwoorden zullen nu ook voor Google in een begrijpelijke relevante context geplaatst moeten gaan worden.

Welke invloed heeft de Google Hummingbird update op de vindbaarheid van jouw website?

Wat het werkelijke effect is zal nog moeten blijken. Wat Google wel vertelt is dat deze nieuwe aanpassing 90% van alle geïndexeerde pagina’s zal beïnvloeden. Naast de update heeft Google onlangs de Google Panda update uitgerold. Deze update weert website met slechte content.

Het is duidelijk dat Google flink bezig is om de resultaten in Google search te optimaliseren om aan de vraag (letterlijk!) van de zoekmachinegebruiker te voldoen.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.