Opvallen op Google is mooi.
Dat kan op verschillende manieren en eentje daarvan is er beter uitzien dan de rest. Op Google’s resultatenpagina valt het op als de site anders tussen de rest staat; en het liefst erboven. Bij websites komt dat mooi in beeld met ‘double listing’ en met het vervolg hierop: ’embedded subcategory links’.
Bij double listing scoren het zoekresultaat en minstens één onderliggende pagina zo goed op de vraag dat Google een onderliggende pagina laat inspringen.
Hoe doen we dat? De pagina’s moeten – ieder afzonderlijk – de juiste eigenschappen bezitten om een goede ranking te krijgen na de zoekopdracht. Daarnaast moet er een goede structuur in de website aanwezig zijn: de pagina’s moeten naar de verschillende andere onderliggende pagina’s verwijzen. Met alleen verwijzingen naar de homepage reikt de website volgens Google niet ‘diep’ genoeg om te scoren.
De tip is duidelijk: breng structuur aan in de website. Het resultaat kan mooi zijn al moet daar wel aan gewerkt worden. Google zet pagina’s double listed als ze allebei op dezelfde resultatenpagina verschijnen. Staat een pagina op resultatenpagina 1 en een andere op resultatenpagina 3, is het zaak die op 3 ook op 1 te krijgen.
Een afbeelding tonen is wat lastig, maar typ ‘SEO Handleiding’ in, in Google en we staan op nummer 1 met double listing.
Overigens komt double listing niet alleen voor op de eerste resultatenpagina van Google. De kwaliteit van de keywords laat dit ook op later resultaatpagina’s gebeuren; welke pagina dat is, hangt dan weer af van de score van het zoekresultaat.
Embedded subcategory links verkrijgen, gaat een stap verder: onder het zoekresultaat staat een lijst met links naar onderliggende pagina’s. Simpelweg is de structuur zo goed en is het aantal links zo groot dat Google het heel erg belangrijk vindt. Mediawinkel bol.com lukt dat prima met een ontelbaar aantal onderliggende pagina’s die naar elkaar verwijzen.
Wat hebben wij aan deze embedded subcategory links van bol.com op SEO gebied? Eigenlijk vrij weinig want gericht zoeken op bol.com doe je niet als je – volgens SEO maatstaven – naar ‘boeken’ zoekt. En bol.com komt single listed in beeld als je naar ‘boeken’ zoekt.
Voorlopig blijven wij bescheiden en gaan we voor double listing. Hier speciaal naartoe werken is moeilijk: er zijn erg veel eisen voor goede rankings. Jezelf kansrijk maken is echter wel te doen door een goede opbouw in de website met degelijke afzonderlijke pagina’s met een goede keywords en met een juiste verdeling over de pagina’s daarvan.