Kennisbank » Overig » De tweede stap naar de eigen webwinkel: de start

De tweede stap naar de eigen webwinkel: de start

20 februari 2012

De webshop voor December Whisper Aftershave is geboren. In zoverre dat productnaam en URL www.decemberwhisper.nl zijn bepaald. Uitgangspunt is de cursus “Webshop beginnen” kiezen die niet meer geeft dan nodig is. We gaan door in wat we zelf kunnen doen. Eerst komen enkele verplichte handelingen aan bod. Daarna volgt enig marktonderzoek op SEO-gebied. Maar voor lezers bij wie dit al is gebeurd, een extra blik op de markt kan geen kwaad. De markt verandert, de online markt verandert sneller.

We gaan verder waar we na De eerste stap naar de eigen webwinkel: de domeinnaam zijn gebleven. Conclusie was dat de winkel al heel “echt” wordt en dat de kostprijs van December Whisper Aftershave (DWA) al snel meer wordt dan de inkoopprijs.
Op zich is het logisch dat investeren nodig is om geld te verdienen (Keynes) maar wel verantwoord. Goed plannen is dus nodig.

Voorbereiden op online verkoop

Goed plannen is een ondernemingsplan opstellen. Op Google “ondernemingsplan” intypen geeft een bekend resultaat: “kant-en-klaar tegen aantrekkelijke prijzen”. Gelukkig komt ook de Kamer van Koophandel in beeld. Objectieve informatie over ondernemen valt mooi samen met het verplichte nummer van inschrijving bij de KvK en over het aanvragen van het BTW-nummer.
Ook het ondernemingsplan komt aan bod.
Nu valt dit veelal buiten ons SEO-straatje. We stellen dat de opzet voor online verkoop van DWA haalbaar is en concentreren ons puur op SEO van de webshop. Belangrijke vraag: de webshop “zo snel mogelijk beginnen” of “zorgvuldig opbouwen”? Het antwoord ligt minder voor de hand dan het lijkt. De gedachte maar snel online te gaan en daarna aan de vindbaarheid te werken, is erg aantrekkelijk: je kunt dan tenminste iets verkopen. Nadelen zijn:
– Opgebouwde dingen worden niet zo snel veranderd
– Als niemand de webshop vindt, blijft de verkoop op 0 staan
– Als (als) de webshop bezocht is, blijft die eerste indruk bij bezoekers goed hangen

Er is veel voor te zeggen zoekmachine optimalisatie vanaf het begin mee te pakken. Dat begint met marktonderzoek.

De concurrentie omzeilen

Marktonderzoek is broodnodig. Wie zijn de klanten, wat willen ze en waar zitten ze? Hier geldt weer dat we voor onszelf tewerk gaan en het niet uitbesteden.
Denken dat na de vakantie in Dubai de doelgroep bekend is (dat ben ik zelf), is fout. Vorige keer bleek al dat Long Tail Marketing de moeite loont en smaken verschillen nu eenmaal. Vragen zijn wat potentiële klanten naast de aftershave willen en hoeveel concurrenten er zijn?
Google. “December Whisper Aftershave” geeft 99.500 resultaten. Met name het woord “aftershave” is bepalend en daarmee pagina 1 bereiken is kansloos. Het is tijd voor Long Tail Keywords. Net als meer producten bij Long Tail Marketing halen langere trefwoordgroepen meer bezoekers binnen. Zo’n reeks woorden zal niet snel als geheel worden ingetypt, maar leidt wel naar de webshop en zorgen zo voor een hoge CTR naar DWA. We zien dat later in de praktijk.
De Google AdWords Keyword Tool is handig om de trefwoorden te toetsen. Die geeft de concurrentie, en de maandelijkse wereldwijde en lokale zoekopdrachten van de zgn. zoekwoordideeën.
We voeren enkele trefwoorden en groepen trefwoorden in:

aftershave

aftershave december

scheren feestdagen

scheren kerst

aftershave cadeau

december aftershave

feestdagen aftershave

kerst aftershave

cadeau aftershave

cadeau aftershave handdoek eigen naam

scheren handdoek eigen naam kerstcadeau

kerstcadeau handdoek eigen naam

aftershave scheermesjes feestmaand

handdoek scheermesjes feestmaand

aftershave scheermesjes feestmaand cadeau

handdoek scheermesjes feestmaand cadeau

scheren scheermesjes feestmaand kerst

handdoek scheermesjes feestmaand kerst

kerst aftershave handdoek eigen naam cadeau

kerst scheren handdoek eigen naam

In de uitslag is de concurrentie hoog, maar dat komt vooral door de kracht van “aftershave”. Bruikbare combinaties in de zoekwoordideeën zijn bijvoorbeeld met “parfumerie”, “deodorant” en “online”. Goed te zien is dat “kerst” geen gunstig trefwoord is. Met fantasie en geduld is zo een aardige reeks trefwoorden te vinden die op de pagina’s gebruikt kan worden.

De pagina’s

Grof gezegd bevat de standaard indeling van een webshop: een homepagina, categoriepagina’s en/of productpagina’s en conversiepagina’s. De conversie hoeft niet direct de kassa te zijn. Afhankelijk van het product of de dienst kan een conversie ook een offerte of contact betekenen. Veel afwijken van deze standaard indeling is niet nodig. Hiermee shopt men gewoon overzichtelijk, makkelijk en snel. Opleuken kan erg goed binnen dit kader. De volgende stap is www.decemberwhisper.nl indelen en de pagina’s vindbaar maken. Daar zijn al veel basisingrediënten voor verzameld. Voorlopige conclusie is dat we er zowel online als offline nog lang niet zijn.

De winkel en de webwinkel

Offline en online. Er is nog een hoop te doen voordat de tweede pallet uit Dubai kan worden besteld. Offline moet de eerste pallet bijvoorbeeld ergens staan, moeten de flessen worden verstuurd en is wellicht relatietherapie nodig .
Online, waar het allemaal om begonnen is, wordt duidelijker welke software bij de webshop past. Het aanbod is groot en wordt, hopelijk voor DWA, steeds kleiner.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.