Kennisbank » Overig » De eerste stap naar de eigen webwinkel: de domeinnaam

De eerste stap naar de eigen webwinkel: de domeinnaam

9 februari 2012

Online verkoop is de manier van handelen vandaag de dag. Geef Google “webshop beginnen” en Google geeft 1.310.000 resultaten terug. Keus genoeg, maar veel treffers zijn “Cursus webshop beginnen tegen aantrekkelijke prijzen”.
Niets mis met cursussen, maar misschien handig om wat dingen op een rijtje te zetten voordat tot aankoop wordt overgegaan.
De geboorte van een webshop begint met het vinden van een passende naam.

In 2011 telde Nederland 37.500 webshops. Het aantal fusies en faillissementen is niet bekend, maar het is marketingtechnisch duidelijk dat de betere webshops overblijven. We zetten wat dingen op een rijtje om bij die betere shops te horen:

    • Wat verkoopt de webshop
    • Hoe gaat de webshop van start
    • Hoe wordt de webshop gevonden
    • Hoe blijft de webshop bestaan

Beginnen vanaf het begin (Wat verkoopt de webshop) zal niet voor iedereen nodig zijn.
Bepalen van de domeinnaam is de eerste stap en onderweg instappen is altijd mogelijk. Om online verkoop kansrijk te maken zijn er dingen om op te letten en dingen die eigenlijk voor de hand liggen.
Een webshop opzetten betekent dat er een product is. Iets uit de bestaande winkel of iets nieuws met potentie. We nemen de tweede optie: na een zonnige vakantie in Dubai ben je “sole importer” van aftershave voor nog geen dollar per fles inkoop. Dit is maar een voorbeeld; een sterk staaltje internet marketing verkoopt alles.

De naam van het product

Een pallet aftershave uit Dubai.
Op de flesjes staat alleen het Arabisch voor aftershave (waarschijnlijk) en de eigen kennis van dit product gaat niet veel verder dan de kleur en de geur. Een goede productnaam lijkt vlot bedacht, maar pas op: een goede naam is voor online verkoop uiterst belangrijk. De domeinnaam maakt de website vindbaarheid in zoekmachines en zo voor de eindgebruiker. Is de naam voor bezoekers interessant, dan slaan ze de website hopelijk op in hun favorieten, schrijven ze hem op of onthouden ze hem zodat er een belletje gaat rinkelen als er aftershave nodig is. Productnaam en domeinnaam moeten gewoon stevig staan.
Even een tussensprong naar de etalage van webshop zelf: de indeling van de website.

De producten aanbieden in de nichemarkt

Het lijkt wat vreemd, maar de indeling van de website heeft direct te maken met de domeinnaam. Die indeling geeft weer wat er wordt aangeboden. Er moet inderdaad meer worden aangeboden dan alleen aftershave. Zoekmachines kijken naar het verband tussen de verschillende producten op de website en waarderen dit. Gevolg is een goede notering en omdat bezoekers vinden wat ze zoeken zullen ze op het resultaat te klikken.
Wat wordt aangeboden moet voor zoekmachines een duidelijk verband met de domeinnaam hebben. Hoe meer duidelijke verschillen er tussen de producten zijn, hoe algemener de domeinnaam. Meerder producten aanbieden heeft te maken met de indeling; meer precies: met de breedte van het aanbod. Alleen flessen aftershave online verkopen is erg moeilijk. Hoe subliem die aftershave ook is, hij wordt niet gevonden.
Het loont de moeite producten voor Long Tail Marketing te zoeken. Dit zijn producten die een sterk verband hebben met de aftershave uit Dubai. Een andere aftershave is niet de bedoeling, maar dingen waar bezoekers/gebruikers iets aan hebben wel: scheermesjes, handdoeken met eigen naam, pleisters, enz.
Mensen die online naar iets binnen deze bredere sector zoeken, sleep je zo naar jouw aftershave. Op deze manier baken je de nichemarkt af. Hetzelfde effect bereik je met Long Tail Keywords, en dat komt later aan de orde.

Eigenschappen van de domeinnaam

Een goede productnaam is aantrekkelijk en onderscheidt het product van de concurrenten. Het verband tussen de productnaam en de domeinnaam is duidelijk. Het liefst zijn die gelijk, maar aan de domeinnaam kleven de eisen:

      • kort en krachtig
      • makkelijk te onthouden
      • beschikbaar

‘Beschikbaar’ is snel te zien op Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Er is veel voor te zeggen deze officiële site te gebruiken. zeer overzichtelijk en de kans is anders aanwezig gelogd te worden door domeinkapers.
De productnaam van onze aftershave is een combinatie van het product, het gebruik en de sfeer. We kiezen voor “December Whisper Aftershave” Nu is “aftershave” een lastig woord voor de domeinnaam. Het lijkt niet echt deel uit te maken van de naam want het beschrijft het product; zoiets als “kaas” in “kollummerkaas”. Beschikbaar is decemberwhisper.nl. Dat is handig want “December Whisper” bekt lekker en blijft als naam wel hangen. Dat “aftershave” niet in de domeinnaam voorkomt en 78.500.000 resultaten op Google heeft, proberen we later op te vangen.

Volgende keer enkele vereisten om de webshop van start te kunnen laten gaan. De winkel wordt dan al heel “echt” met inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer aanvragen. Snel wordt duidelijk dat December Whisper Aftershave verder gaat dan de inkoopprijs van nog geen dollar per fles.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.