5 SEO tips om je content marketing te verbeteren

Volgens een recent onderzoek van CMO Council en Netline, besteden internet marketeers meer dan 25% van hun marketingbudget aan content marketing (creëren, publiceren en promoten van webcontent).

De doelstellingen die worden genoemd zijn:
1. Leadgeneratie,
2. Beïnvloeding van de markt als autoriteit
3. Naamsbekendheid.

87% van de deelnemers van het onderzoek geeft aan dat content marketing een positieve invloed heeft bij het selectieproces van de koper.

Ondanks dat internet marketeers zich terdege bewust zijn van de noodzaak van kwalitatieve webcontent, is content marketing een activiteit dat nog niet verankerd zit in de internet marketing strategie.

Content marketing tips

Verbeter je content marketing voor je lezersgroep en zoekmachines

Onderstaand worden 5 tips gegeven om je content marketing te verbeteren. De verbeterpunten gelden voor zowel je lezersgroep en vindbaarheid in zoekmachines.

1. Goede content
Zorg dat je berichten publiceert die nuttig en authentiek zijn waardoor ze gewaardeerd worden door je lezersgroep. Denk hierbij aan tips&tricks, resultaten van onderzoeken of white papers. Voorkom zelfverheerlijking of commercieel getinte berichten. Dit soort berichten worden nauwelijks gelezen. Bepaal vooraf je thema en trefwoorden en toets de gerelateerde trefwoorden in Google’s Keyword Tool. Probeer zoveel mogelijk relevante trefwoorden te verwerken in je tekst waar je op gevonden wilt worden en waar je een kans mee maakt om gevonden op te worden.

2. Maak je content vrij toegankelijk
Niets is vervelender voor geïnteresseerde lezers om onnodige drempels te moeten nemen om jouw interessante content te kunnen lezen. Een veel gehoorde klacht is dat er persoonlijke informatie moet worden ingevuld om content te kunnen downloaden. Advies: maak content zoveel mogelijk vrij toegankelijk. Het helpt je bij het a) creëren van een positieve klantervaring en b) zoekmachines kunnen de content indexeren wat je vindbaarheid van je artikel en website ten goede komt.

3. Verbeter gebruikerservaring en leesbaarheid
Leg relaties tussen je artikelen door middel van hyperlinks, tagging of categorieën. Door de artikelen op basis van onderwerp aan elkaar te koppelen biedt je de lezer een prettigere manier om jouw content te lezen. Wikipedia is daar een zeer goed voorbeeld van. Door artikelen logisch met elkaar te verbinden is de kans groot dat er meer artikelen worden gelezen. Niet alleen voor de lezer biedt het een prettigere leeservaring, ook zorgt het voor een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines. Door bepaalde trefwoorden te linken naar andere artikelen wordt deze content en de website hoger gewaardeerd.

4. Deel je content via social media en blogs
Content marketing beperkt zich niet alleen maar door je content op je website of blog te publiceren, maar zal ook actief bij je doelgroep moeten worden aangeboden. Zorg dat je content wordt verspreid op de online plekken waar je doelgroep zich bevindt. Maak hiervoor gebruik van blogs, social media netwerken en opinie- en nieuwssites. Veel social media netwerken ondersteunen hashtags. Gebruik hashtags om gevonden te worden op relevante trefwoorden.

5. URL shorteners
Maak de je content op externe sites indexeerbaar voor zoekmachines door vanuit relevante trefwoorden in je artikel door te linken naar je webcontent. Om te voorkomen dat je artikel wordt “besmet” met lange hyperlinks, kan je gebruik maken van “url shorteners”. Veel gebruikte “url shorteners” zijn Bitly, Tinyurl en Goo.gl. Deze laatste is van Google zelf. Er wordt gespeculeerd dat dat Goo.gl een positieve invloed heeft op de indexering van je website in Google.

Wil je de resultaten van het onderzoek nalezen? kan je hier het artikel downloaden.