Kennisbank » SEO » ‘Afbeeldingen’ in Google: Ongeveer 29.900.000 resultaten (0,08 seconden)

‘Afbeeldingen’ in Google: Ongeveer 29.900.000 resultaten (0,08 seconden)

21 juni 2011

Google vindt afbeeldingen steeds belangrijker.
Als de zoekopdracht bijzonder relevant is (typ: ‘afbeelding’) komen de afbeeldingen boven de zoekresultaten op Het internet te staan.
Is de opdracht iets minder belangrijk dan staan de afbeeldingen tussen de resultaten. Sinds kort is het ook mogelijk om in Afbeeldingen te kiezen voor ‘Gesorteerd op onderwerp’. Dit is leuk, en voor SEO gaat dit verder dan het snufje ‘leuk’.

Afbeeldingen hebben de toekomst. Op Google.com reageren de afbeeldingen op Web/Everything al net als op Images. Als je er met de muis op gaat staan, wordt de afbeelding vergroot: de bestandnaam, grootte en URL komen in beeld, de beschrijving niet. Dit zal op Google.nl snel mogelijk zijn, maar er kan al meer, en wel sorteren op Afbeeldingen.

Door contentoptimalisatie meer bezoekers trekken en je positie in Google verbeteren.


Waarom afbeeldingen sorteren?

Afbeeldingen zijn op twee manieren te groeperen: ‘Gesorteerd op relevantie’ en ‘Gesorteerd op onderwerp’. Dit is leuk. Met name op de wat algemene zoektermen worden veel verschillende categorieën weergegeven. Je hoeft voor een goed plaatje niet eindeloos gaan zitten scrollen voor het in beeld komt. En heb je de juiste categorie gevonden, dan kan je klikken op ‘meer zoals dit’ en schakelt Google over naar ‘Gesorteerd op relevantie’. Dit is leuk want het bespaart een hoop zoekwerk naar de juiste afbeelding. Maar dit is ook nuttig.

De winst bij afbeeldingen sorteren
Hoe maken we van ‘leuk voor bezoekers’ ‘nuttig voor SEO’? Dat doen we door die afbeeldingen de juiste informatie mee te geven. Die informatie kwam al in beeld voordat ‘Gesorteerd op onderwerp’ bestond, maar nu zoekt Google hier gericht naar en daar zit de winst. Google laat het als volgt zien:

Naar de afbeeldingen wordt gezocht en deze informatie kan handig worden toegevoegd:
1. Bestandsnaam – gebruik Keywords
2. URL afbeelding – geef elke afbeelding een eigen URL met unieke Keywords
3. URL pagina – maak de pagina voer voor Google: als de URL van de pagina linkt met de URL van de afbeelding kan Google de afbeelding beter bepalen
4. Links met afbeelding – plaats sterke links rond de afbeeldingen, zowel intern als extern
5. Links met pagina met de afbeelding – plaats links rond de pagina’s met afbeeldingen, zowel intern als extern
6. Alt Tag – de Alternative Text Tag helpt Google het beeld te bepalen. Keywords gebruiken kan, maar overdrijf dit niet

Alles dient er toe om van de afbeelding een sterke eenheid te maken. Dit is in principe waar het Google om gaat: originele en unieke inhoud omdat bezoekers nu eenmaal eerder op unieke afbeeldingen klikken.
Voorbeelden zijn er bij de vleet. Voorbeelden zijn er bij de vleet. Op Afbeeldingen staan een hoop goede, minder goede en nog minder goede afbeeldingen. Voldoende inspiratie om de eigen afbeeldingen er goed uit te laten zien!

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.