Kennisbank » SEO » 5 redenen om SEO voorrang te geven op betaalde mediacampagnes

5 redenen om SEO voorrang te geven op betaalde mediacampagnes

28 september 2020

Waarom-SEO-voorrang-moet-krijgen-op-betaalde-mediacampagnes

Betaalde media kunnen goede resultaten opleveren, maar SEO is een krachtige tool die net zo effectief is tegen minder kosten voor jouw bedrijf. In dit artikel geeft de strategie en marketing specialist van Elevation Marketing 5 redenen waarom SEO belangrijker is voor je bedrijf dan betaalde mediacampagnes.

Samenvatting:

  • De meeste marketeers combineren SEO en betaalde mediacampagnes, maar het marketingbudget tussen de twee moet niet noodzakelijkerwijs worden opgesplitst in het midden.
  • Betaalde mediacampagnes, waaronder Cost Per Click (CPC), Social en influencer-campagnes, zijn een eenmalig kostenplaatje, wat betekent dat de investering niet op zichzelf voortbouwt.
  • Bij SEO kan het weken of maanden duren om resultaten te zien, maar na de inspanning is het kosteneffectief en duurzaam.
  • Al met al moet SEO prioriteit krijgen als je je richt op de lange levensduur van de marketing van jouw bedrijf.

De Amerikaanse digitale advertentie-uitgaven zouden naar verwachting met 19% groeien tot 129,34 miljard dollar in 2020, waardoor de traditionele reclamemethoden eindelijk worden overtroffen. Volgens eMarketeer, dit cijfer is goed voor 54,2% van de totale advertentie-uitgaven in het land – en dit is niet een toevalstreffer. Digitale marketing is effectief, maar er zijn meerdere routes die marketeers kunnen nemen. Dus, hoe weet je welke?

SEO en betaalde media campagnes zijn twee van de meest voorkomende digitale marketing strategieën, en ze worden vaak samen uitgevoerd. SEO is een meer lange termijn strategie waarin marketeers zullen werken aan het verbeteren van website SERP rankings. Dat laatste omvat alles, van betaalde social media advertenties tot CPC-campagnes. Hoewel betaalde media je duizenden website bezoeken kunnen opleveren, is het misschien niet altijd het grootste deel van een marketingbudget waard, zeker niet als je aan het grotere geheel denkt.

De waarheid is dat de meeste online ervaringen (ongeveer 68% volgens onderzoek) beginnen met een zoekmachine, en dat is waar SEO sterk in is, ondanks het feit dat 25% van de marketeers toegaf een minder dan gemiddeld begrip van organisch verkeer te hebben. Een grote SEO-strategie zal niet direct rendement opleveren zoals CPC-campagnes dat zouden kunnen, maar het biedt een effectieve strategie die veel schaalbaarder en duurzamer is.

Om deze reden moet SEO voorrang krijgen op betaalde media, vooral wanneer jouw marketingbudget krap is, maar uiteindelijk werken beide soorten digitale marketingstrategieën het beste wanneer ze samen worden ingezet.

1. SEO is kosteneffectief

Hoeveel een SEO-campagne heeft opgebracht is iets moeilijker te berekenen dan die van een betaalde campagne. Als je betaalt voor links of advertentieklikken of als je een social media influencer betaalt om een gesponsorde post te creëren, kun je gemakkelijker zien hoeveel winst het heeft opgeleverd. SEO is een beetje anders omdat het maanden kan duren om de vruchten ervan te plukken. Toch is het op de lange termijn nog steeds rendabeler, want als een uitgebreide SEO-strategie eenmaal correct is geïmplementeerd, is deze ingesteld en heeft deze de neiging om steeds betere resultaten te verkrijgen. Je hoeft alleen maar te investeren in onderhoud en updates, in plaats van elke keer een betaalde campagne door te laten lopen.

Als het gaat om zoekmachines, heeft SEO over het algemeen een kleinere CPA (kosten per acquisitie) dan CPC. Dat wil niet zeggen dat SEO geen initiële investering vereist. Een goede strategie vereist een scherpe, goed doordachte professional – wat wel een premie oplevert. Google maakt ook gebruik van meer dan 200 verschillende factoren om websites te rangschikken en sommige van deze factoren zijn voortdurend in ontwikkeling, dus een investering op lange termijn is een must om bij te blijven met het steeds veranderende SEO-landschap, het kost meestal niet zo veel als het consequent uitvoeren van betaalde reclamecampagnes gedurende de hele levensduur van jouw bedrijf.

Er zijn ook meerdere bronnen online te vinden die je in staat stellen om de basis van SEO te leren. Deze technische SEO checklist geeft stap-voor-stap instructies over hoe je on-page controles kunt uitvoeren die jouw zoekmachine rankings zullen verbeteren. Dit is perfect voor degenen die net beginnen en wat basisniveau SEO aan hun site willen toevoegen.

2. SEO heeft een lange levensduur

Je krijgt misschien mooie resultaten voor zaken als betaalde zoek- en digitale displaymedia, maar zodra de campagne afloopt, is dat succes voorbij. Je kunt bijvoorbeeld bieden op een plek op de eerste pagina van Google (wat erg duur kan zijn, afhankelijk van het zoekwoord), maar dat verdwijnt op het moment dat je stopt met betalen.

Er zit enige waarheid in het oude gezegde dat alle goede dingen tijd kosten, en SEO is daar een goed voorbeeld van. Met een goede strategie zou je met zes maanden solide resultaten moeten zien, en met een jaar nog meer solide resultaten, maar deze resultaten verdwijnen niet zomaar op het moment dat je besluit om je marketingbudget af te stoten en opnieuw toe te wijzen aan iets anders. Zodra jouw website SEO is gevestigd, is het gevestigd (d.w.z. wanneer je binnen bent, ben je binnen). De rest is onderhoud, zoals het bijhouden van Google’s core updates en het creëren van regelmatige inhoud. Denk aan SEO als het bouwen van een fundament voor een huis en betaalde mediacampagnes als het inrichten van de ruimte.

3. SEO is duurzaam

Het probleem van de lange levensduur van betaalde media maakt het voor starters en kleinere, nieuwere bedrijven moeilijk om de lange termijn te handhaven. Hoewel de meeste merken vanaf het begin een solide bedrag investeren in betaalde campagnes, is het niet bepaald een duurzame strategie. Denk er maar eens over na: de gemiddelde Amerikaanse social meda influencer rekent tussen de $75 en $3.000 per gesponsorde post – en dat kan nog veel meer zijn. Dat is slechts voor één post die misschien niet eens opvalt tussen alle andere posts van de influencer.

Kortom, SEO is een duurzame manier om jouw online aanwezigheid te verhogen en jouw naamsbekendheid te vergroten. Jouw Return On Investment (ROI) van SEO zal blijven stijgen lang nadat jouw betaalde media-inspanningen hun hoogtepunt hebben bereikt. Zelfs organische social media marketing presteert niet op dezelfde manier. Bijvoorbeeld, pagina’s met meer dan 500.000 likes op Facebook hebben een dramatische daling van het bereik gezien, mogelijk om bedrijven aan te moedigen hun advertentie-uitgaven te verhogen.

4. Gebruikers geven de voorkeur aan organische links

Mensen vertrouwen organische links meer dan betaalde advertenties. In feite kunnen organische resultaten 15 keer de CTR van betaalde zoekresultaten krijgen als je goed scoort op een hoog zoekvolume trefwoord, en dat komt omdat mensen gewoon minder vertrouwen hebben in advertenties. Consumenten willen resultaten omdat ze relevant zijn, niet omdat iemand hiervoor betaald heeft.

Uit een onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat 70% van de links die gebruikers aanklikken organisch zijn, terwijl slechts 25% wordt betaald. Dit benadrukt het belang om jouw site organisch te laten rangschikken, omdat gebruikers veel meer kans hebben om jouw site te bezoeken via een organische link.

Het verkrijgen van backlinks naar je site is ook een cruciaal onderdeel van elke SEO-strategie. De gebruikers zijn misschien wel voorstander van organische content, maar de kans is groot dat ze die niet zien, tenzij je een solide linkbuilding strategie hebt die plaatsingen van betrouwbare, kwalitatief hoogwaardige websites van derden omvat. Studies hebben aangetoond dat 91% van alle pagina’s geen organisch verkeer van Google krijgen, grotendeels omdat ze geen backlinks hebben. Meer dan de helft van alle websitepagina’s hebben niet eens één backlink. Wanneer een pagina meer backlinks heeft, zal deze beter zichtbaar worden in de zoekresultaten van zoekmachines.

5. SEO is schaalbaar

SEO is volledig schaalbaar, wat betekent dat je jouw campagnes kunt aanpassen naarmate jouw bedrijf groeit. In feite duiken veel ondernemers eerst in de wereld van SEO door hun eigen basisstrategie te bepalen en te implementeren voordat ze de middelen hebben om de professionals in te schakelen. Hoe meer je doet, hoe beter het gaat werken.

Betaalde media werken niet op dezelfde manier. Zeker, het kan meer bezoekers naar je website genereren en het merkbekendheid vergroten, maar advertentie-blindheid is een uiterst reëel gevolg.

Kort samengevat een solide SEO-strategie zet een stevige basis voor marketing succes dat alleen kan worden verhoogd door middel van betaalde campagnes.

Bron: https://www.searchenginewatch.com/2020/09/04/five-reasons-why-seo-should-be-prioritized-over-paid-media-campaigns/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.