De kracht
van specialisatie

Gespecialiseerd in SEO/SEA
Wij helpen bedrijven met het bereiken van hun doelgroep. Dat doen we via Google, zowel lokaal,
nationaal als internationaal. Onze specialisten werken daarbij nauw samen met onze klanten.

Weg met over optimalisatie

In het traject naar de best mogelijke zoekresultaten past Google regelmatig haar algoritme aan en worden de ranking factoren hier en daar wat aangepast. Dit keer heeft Google aangekondigd dat websites die overgeoptimaliseerd zijn aangepakt zullen worden. Zolang je geen technieken gebruikt die Google bestraft, hoef je weinig zorgen te maken. Hieronder zullen enkele punten worden behandeld die je kan gebruiken bij het optimaliseren.

Interessante content voor bezoekers

p>De basis van zoekmachine optimalisatie is unieke, relevante en interessante content. Hierbij kan je uiteraard de kopteksten gebruiken en hier en daar een relevant trefwoord verwerken. Voorkom dat er te duidelijk heel veel trefwoorden zijn verwerkt in je teksten. Voor bezoekers is dat lastig om te lezen, waardoor ze sneller de pagina zullen verlaten. Daarnaast maakt je pagina kans om bestraft te worden voor o.a. keyword stuffing.
Wat Google hiermee wilt bereiken is dat de teksten in je website worden geoptimaliseerd voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Als zij de teksten lezen, moeten zij ook dat gevoel krijgen. Als je in een zin drie keer hetzelfde trefwoord tegenkomt, vind jij dat dan natuurlijk overkomen? Mocht het dan ook gebeuren dat je maar twee of drie keer een trefwoord in je pagina kan verwerken, ga dan niet geforceerd extra stukken erbij pennen met extreem veel trefwoorden. Het kan de relevantie van de pagina om zeep helpen en niemand zit te wachten om onleesbare stukken tekst.

Links naar en binnen de website

Naast de content, is er natuurlijk ook nog het link naar en binnen de website. We maken voor nu even onderscheid in de volgende drie soorten links:

  • Links naar jouw website
  • Links binnen jouw website
  • Links in de footer van jouw website.

Links naar jouw website

Een van de factoren om te bepalen hoe belangrijk/interessant jouw content is, is het aantal links van andere websites naar jouw website zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de waarde van de linkende website. Google is bijvoorbeeld niet gecharmeerd van linkruil en links van websites die verkeerde technieken gebruiken bij het optimaliseren. Dit is een lastige factor om bij te houden, aangezien je hier zelf niet altijd controle over hebt. Probeer in ieder geval de linknetwerken en linkruil te voorkomen bij linkbuilding.

Links binnen jouw website

Binnen je eigen website link je in je tekst uiteraard ook wel eens naar andere pagina’s. Je ziet regelmatig websites die meerdere links in hun tekst plaatsen, die allemaal naar dezelfde pagina verwijzen. Deze pagina is dan vaak niet even relevant voor de context. Als je linkt in je tekst, link dan naar een pagina die relevant is en bezoekers daadwerkelijk iets aan hebben. Probeer af te wisselen in de pagina waar je naar linkt en zorg dat de link op een natuurlijke wijze in de tekst staat: voorkom een linktekst die de indruk werkt dat die er nog even snel in is geplaatst.

Links in de footer van jouw website

Veel websites hebben in hun footer links staan naar verschillende pagina’s. Bij sommige websites is het alleen naar bijvoorbeeld een disclaimer en contact pagina. Bij andere websites staan tal van links met de (SEO technisch) perfecte linktekst, waardoor niemand op die link zal klikken. Je kan je footer dan beter gebruiken om links te plaatsen waar mensen wel op klikken. Als je die perfecte linktekst wil gebruiken, zorg dan dat die op een natuurlijke wijze in het menu of in de content komt te staan.

De bezoeker is het belangrijkst

Ook deze update van Google staat weer in het kader van de best mogelijke content voor bezoekers. Met name de websites van een lage kwaliteit of slecht gebruiksgemak door overoptimalisatie zullen hierdoor worden geraakt.

Publicatiedatum: 02-05-2012. De inhoud van dit artikel is auteursrechtelijk beschermd. Indien dit artikel interessant is voor u, biedt PROSEO u de mogelijkheid het te gebruiken. Neem hiervoor contact op. PROSEO heeft bij het schrijven van dit artikel proseo als bron gebruikt.

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.