Kennisbank » Oud nieuws » 5 Tips voor een perfecte SEO homepage

5 Tips voor een perfecte SEO homepage

11 april 2016

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een complex proces dat de hele website betreft. Dus ook de homepage. Echter wordt deze vaak vergeten in het SEO proces. Dat is zonde want het is één van je belangrijkste pagina’s. Dit artikel geeft je 5 tips waar je rekening mee moet houden om je homepage perfect vindbaar te maken.

Waarom de homepage zo belangrijk is

Kijk eens in je eigen statistieken en je zal zien dat je homepage de meest bezochte pagina van je website is. Zelfs wanneer je segmenteert op organisch bezoek,  staat de homepage waarschijnlijk in de top 3. Dit maakt extra duidelijk dat je homepage een belangrijke pagina is en tevens verschillende functies vervult.

5 Tips voor een perfecte SEO homepage

Functies van de homepage

    1. Het is het uithangbord van je onderneming. Als je wilt dat bezoekers doorklikken naar achterliggende pagina’s houdt je de inhoud van je homepage beknopt en uitnodigend.
    2. De homepage is de pagina bij uitstek om met je merknaam en bedrijfsactiviteiten gevonden te worden. Waarom? Omdat je merknaam waarschijnlijk in je url en teksten voorkomt, maar ook omdat je in algemene zin vertelt wat je bedrijf doet.
    3. Vanuit SEO perspectief is de homepage de toegangspoort naar alle achterliggende pagina’s. De structuur, het benoemen en linken naar je meest belangrijke pagina’s bepalen je algehele vindbaarheid van je website.
SEO-Proces

Website verbeteren met SEO?
Neem contact op

5 Tips voor een perfecte SEO homepage

De genoemde functies maken duidelijk dat je homepage extra aandacht verdient. De onderstaande 5 tips helpen je bij het verbeteren van je SEO homepage.

Tip 1. Schrijf een beknopte en verklarende title tag

Met maximaal 55 karakters voor de titel van je webpagina (title tag) ben je gedwongen om kort en bondig te vertellen wie je bent en wat je doet. Een goede title tag sluit aan bij je doelgroep en vertelt de oplossingen die je biedt.

SEO homepage title tag

Voorbeeld: Yuki
Yuki geeft een helder zoekresultaat terug op een veelgebruikte zoekopdracht door ondernemers, namelijk: online boekhouden. Vergelijk dat met de titel van Davilex: “Davilex – Online boekhouden” en je moet concluderen dat de titel van Yuki een stuk aantrekkelijker is.

Tip 2. Formuleer je description tag nauwkeurig en overtuigend

De beschrijving (description-tag) is het tekstdeel van het zoekresultaat dat wordt getoond onder de groene hyperlink (zie voorbeeld Yuki boven). Met 155-160 karakters krijg je meer ruimte voor een beschrijving van je bedrijf. Geef je homepage een dekkende description-tag mee waarin je in algemene zin je activiteiten aanbiedt. Zet gebruikers aan tot actie met een pakkende afsluiter.

Tip 3. Biedt een intuïtieve navigatie dat achterliggende pagina’s toont

Google heeft een sterke voorkeur voor hiërarchische en intuïtieve structuren van websites. Een hiërarchische opbouw van de websitestructuur vertelt de rangschikking van de webpagina’s. Zo kan Google beter begrijpen hoe de pagina’s zich onderling verhouden en welke het meest belangrijk zijn.

Hiërarchie website structuur
Hiërarchie websitestructuur

Natuurlijk helpt een hiërarchische websitestructuur ook de gebruiker om eenvoudiger de informatie te vinden. Als hulpmiddel denk je in de hiërarchische verhouding van bijvoorbeeld: meubels -> stoelen -> bureaustoelen, maar houdt er wel rekening mee dat een structuur niet dieper is dan 3 niveau’s.

Tip 4. Zorg voor voldoende content op je SEO homepage

De huidige trend is dat homepages veel (grote) afbeeldingen bevatten en weinig tekst. Toch geldt voor een goede SEO homepage dat er voldoende tekst aanwezig is. Dit hoeft niet te betekenen dat je één volle en langdradige alinea op je homepage plaatst, maar verspreid je tekst over meerdere korte alinea’s. (voorbeeld: www.mint.com). Dit biedt tevens een mooie ingang naar dieperliggende pagina’s. Als vuistregel geldt dat je homepage uit minimaal 300 woorden bestaat.  Kijk voor meer hulp op SEO teksten schrijven.

Tip 5. Optimaliseer de laadtijd van je homepage

Een snelle laadtijd van je homepage is belangrijk. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor Google. In de praktijk zien we vaak dat homepages aantrekkelijk vormgegeven zijn met zware afbeeldingen en sliders. Visueel prachtig, maar het gaat ten koste van een snelle laadtijd. Iets waar Google rekening mee houdt. Voorkom dus dat je afbeeldingen onnodige groot zijn in KB’s. Gebruik Google Pagespeed om te controleren of je website snel genoeg is en hoe je dit verbetert.

Meer tips of hulp nodig?

Meer tips  vind je in het artikel over on site seo.

Let op: SEO aanpassingen aan je homepage kunnen gevolgen hebben voor je posities in zoekmachines. Wil je veilig je SEO homepage verbeteren? Neem contact op en we helpen je met het verbeteren van je SEO homepage. Bellen kan ook op: 0252-428 323.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.