Kennisbank » Overig » Webshop keurmerken: wat heb je er aan?

Webshop keurmerken: wat heb je er aan?

6 februari 2014

Al een tijdje wordt er druk gespeculeerd dat het webshop keurmerk van Google, Google Trusted Stores, binnenkort in Nederland wordt geïntroduceerd. Het is daarmee het zoveelste keurmerk voor de Nederlandse webshophouder.

webshop keurmerken

Wat is een webshop keurmerk?

Een webshop keurmerk is een erkenning dat jouw webshop en de bijhorende dienstverlening voldoen aan de richtlijnen die de uitgever van het keurmerk stelt. Vaak gaat het dan om wet- en regelgeving, bemiddeling bij geschillen en bedenktijden bij aankopen. Wanneer je als webshop voldoet aan de gestelde eisen, mag je het keurmerk-logo plaatsen op de website en zal jouw webshop worden genoemd op de website van de uitgever van het keurmerk. Zo weet de consument dat jouw webshop betrouwbaar is.

Een keurmerk krijg je niet zo maar. Jouw webshop zal getoetst worden. Gedurende een periode wordt gecontroleerd of jouw webshop voldoet aan de eisen die zij stellen. Daarnaast zal je contributie moeten betalen.

Welke webshop keurmerken zijn er?

Als eigenaar van een Nederlandse webshop kan je gebruik maken van diverse keurmerken. De meest bekende zijn Thuiswinkelwaarborg, Webshop keurmerk en Qshops keurmerk. Deze drie keurmerken hebben de keurmerkentoets ondergaan van ConsuWijzer en zijn opgenomen in de lijst van betrouwbare keurmerken. Bekijk deze 3 webshop keurmerken op ConsuWijzer: Thuiswinkelwaarborg, Webshop keurmerk en Qshops keurmerk.

ConsuWijzer Webshop Keurmerken

Een ander groot internationaal keurmerk, maar niet is opgenomen bij ConsuWijzer, is Trusted Shops dat sinds 2013 in Nederland actief is. Dit keurmerk wordt gebruik door aanbieders als Zalando en Gaastra. Naast de zojuist genoemde keurmerken zijn er nog tal van andere keurmerken. Elke keurmerk biedt haar eigen pakket van services. Kijk voor een volledige lijst van webshop keurmerken op OndernemerInBusiness.

Waarom een webshop keurmerk?

In de eerste plaats gebruik je een keurmerk om aan te tonen dat je een betrouwbare webwinkel bent die zich houdt aan de regels van de wet. Het doel is vertrouwen te winnen bij jouw winkelend publiek en daarmee conversies en omzet te verhogen. Tevens heeft het ook een positieve invloed op je vindbaarheid. Niet alleen zullen bezoekers je webshop vinden via de website van de uitgever kan het keurmerk, maar ook heeft het een positieve invloed op je vindbaarheid in Google. Vaak kan je ook gebruik maken van extra diensten die de uitgever biedt als bijvoorbeeld klantbeoordelingen die je kunt integreren in je eigen webshop en Google Shopping.

Heeft een webshop keurmerk zin?

Ja! Een keurmerk doet meer goed dan kwaad. De vraag is alleen of het de investering van de contributie rechtvaardigt. Dat is iets dat elke webshophouder voor zichzelf zal moeten beantwoorden.

Wil je weten welk keurmerk het best bij jouw webshop past? Bel ons op: 0252-428 323 of mail op info@proseo.nl.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.