De kracht
van specialisatie

Gespecialiseerd in SEO/SEA
Wij helpen bedrijven met het bereiken van hun doelgroep. Dat doen we via Google, zowel lokaal,
nationaal als internationaal. Onze specialisten werken daarbij nauw samen met onze klanten.

Hoe bepaal je de juiste trefwoorden voor zoekmachine optimalisatie?

Vaak wordt er gezegd en geschreven dat het vinden van het juiste trefwoord de basis is van zoekmachine optimalisatie. Maar hoe vind of bepaal je dan deze juiste trefwoorden? In deze nieuwsbrief van februari 2012 laten wij zien hoe je zelf op zoek kunt gaan naar de juiste trefwoorden om je website mee te optimaliseren.

Waarschijnlijk heb je al wel een aantal trefwoorden bedacht maar vind je het moeilijk om te bepalen op welke van de trefwoorden je de meeste kans hebt op een top 10 positie.

Google Keyword tool

Google stelt veel gratis tools beschikbaar. Een van deze tools is de Google AdWords Keyword tool. Deze tool is onmisbaar bij het zoeken naar de juiste trefwoorden. Voer in de keyword tool één (of een aantal) trefwoord(en) in waar je een goed gevoel bij hebt of waar je graag beter vindbaar op wilt worden.
De keyword tool geeft onder andere de volgende informatie terug per trefwoord:

Het zoekvolume

Dit is geen exact cijfer van het aantal zoekacties in Google op een bepaald trefwoord, maar geeft u wel een goed idee hoe populair een trefwoord is.

De concurrentie in Google AdWords

De tool geeft ook aan of de concurrentie op een bepaald trefwoord ‘hoog’ of ‘laag’ is. Dit gaat dan wel over de concurrentie in Google AdWords, en niet over de concurrentie in de SEO resultaten. Over het algemeen kan worden gesteld dat een hoge concurrentie in Google AdWords ook een hoge concurrentie in de SEO resultaten inhoud.

De Keyword tool geeft aanvullende trefwoorden op basis van het trefwoord wat wordt ingegeven.
Dit is erg handig en kan ervoor zorgen dat je bepaalde (goede) trefwoorden niet over het hoofd ziet.

Als de keyword tool gebruikt wordt om het zoekvolume te bepalen (wordt er op dit trefwoord gezocht of niet), zorg er dan voor dat de ‘opties voor zoekwoorden’ op exact staat:

Daarnaast zijn er nog vele instellingen te maken. Denk hierbij aan locatie van zoeker, taal van het zoekwoord en het apparaat waar op wordt gezocht.

Als de keyword tool gebruikt is op een aantal trefwoorden, is er als het goed is een lijstje van trefwoorden verschenen. Sorteer deze lijst bijvoorbeeld op lokale maandelijkse zoekopdrachten. De KeyWord tool heeft daarnaast ook aangegeven wat de concurrentie in AdWords is op de verschillende trefwoorden. Nu gaan we dit even controleren in de echte zoekresultaten van Google.

Trefwoord concurrentie bepalen

Er zijn twee belangrijke gegevens die we uit Google kunnen met betrekking tot de concurrentie in de SEO resultaten. Het aantal gevonden resultaten, en de dichtheid van deze zoekresultaten. Zo bepaald u het aantal gevonden resultaten in Google:

Het ongeveer 1.610.000 resultaten geeft ons al enige informatie over de mate van concurrentie in Google op het trefwoord. Echter dit geeft nog niet de dichtheid van de concurrentie weer. Het geeft het aantal websites aan die relevant zijn op dit trefwoord, maar nog niet de kwaliteit van deze websites.

Een manier om te zien hoeveel er op een bepaald trefwoord is geoptimaliseerd is door nogmaals op het trefwoord te zoeken, en dan te kijken naar hoeveel het trefwoord in de top resultaten wordt getoond. Google toont standaard het trefwoord dikgedrukt, vandaar dat een snelle blik u al veel kan vertellen:

Hoge dichtheid:

Lage dichtheid:

Duidelijk te zien is dat er op het linkerplaatje veel meer is geoptimaliseerd dan op het rechter plaatje.

Nog meer gratis Google Tools:

Hieronder nog een tweetal websites die kunnen helpen bij het bepalen van de juiste trefwoorden:

  • Bij Google insight for search kunt u zien wat voor effect seizoensinvloeden hebben op een bepaalde trefwoord. Hierbij krijgt u bij gegevens van de laatste twee jaar direct bijpassende nieuwsitems te zien die wellicht voor een bepaalde piek hebben gezorgd:
  • Google trends is een uitgeklede versie van Google insights for search.
  • Google Analytics geeft inzicht in de huidige situatie met betrekking tot de trefwoorden. Je kan o.a. zien welke trefwoorden op dit moment bezoek naar uw website genereren. Gebruik hiervoor de ‘oude versie’ van Google Analytics en ga dan via ‘verkeersbronnen’ naar ‘zoekwoorden’

Tot slot

We hopen dat u na het lezen van deze nieuwsbrief een beter inzicht heeft gekregen in het onderzoek doen naar trefwoorden. Trefwoord onderzoeken zijn een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden als SEO specialisten. Immers als er wordt geoptimaliseerd op trefwoorden met een hele hoge concurrentie is de kans klein dat er relevante bezoekers via SEO resultaten gegenereerd gaan worden.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.