Kennisbank » SEO » Google Ranking Factoren: Focus op intentie en relevantie

Google Ranking Factoren: Focus op intentie en relevantie

23 december 2016

De traditionele Google Ranking Factoren als linkpopulariteit en het herhalend verwerken van primaire zoekwoorden in de titels en bodytekst, worden steeds minder belangrijk. Daarmee verdwijnen voor SEO-marketeers de bekende handvatten om websites te optimaliseren voor Google. Wil je bovenaan in de organische zoekresultaten van Google terecht komen? Dan moet het stuur drastisch om.

Dat blijkt uit een grootschalig jaarlijks onderzoek van Searchmetrics, een bekende Amerikaanse aanbieder van SEO software. Zij hebben in 2016 onderzocht welke Google Ranking Factoren in toenemende mate zorgen voor Top 20 posities en welke factoren minder effect hebben. De resultaten zijn op basis van 10.000 relevante zoekwoorden.

SEO trend: Individuele zoekresultaten

Uit het onderzoek komen opmerkelijke SEO trends naar voren waarmee wordt  gesuggereerd dat het SEO-landschap de komende tijd volledig op z’n kop gaat. De trends laten zien dat de zoekresultaten steeds beter op het individuele zoekgedrag worden afgestemd en daardoor minder generiek en voorspelbaar zijn dan voorheen. Elke individu die een zoekopdracht doet in Google krijgt zijn eigen persoonlijke resultaten te zien. Dit luidt een geheel nieuw tijdperk in voor zoekmachine marketing.

Opvallende SEO ontwikkelingen

  • Google wil betere zoekresultaten tonen op basis van relevantie en intentie
  •  Zoekresultaten worden steeds persoonlijker en holistischer
  • Technische ranking factoren worden een minimale voorwaarden om top 20 posities te behalen
  • Gebruikerssignalen gaat beduidend zwaarder wegen
  • Backlinks worden steeds minder belangrijk

Wat zijn SEO Ranking Factoren?

Simpel gezegd, het zijn factoren die invloed hebben op de SERP’s (Search Engine Ranking Positions). Dit zijn on-site en off-site factoren. Searchmetrics heeft in dit onderzoek een verdeling gemaakt naar de volgende SEO Ranking Factoren:

  1. Content
  2. Gebruikerssignalen
  3. Techniek
  4. Gebruikerservaring (UX)
  5. Social media signalen
  6. Backlinks

1. Ranking factor: Content

Diegene die het SEO nieuws volgt, weet dat content meer en meer belangrijker wordt om hoge posities te behalen in zoekmachines. Er wordt dan ook veel geschreven en gesproken over kwalitatieve content. De vraag is: wat verstaat Google onder kwalitatieve content en waaraan moet het voldoen?

Ranking factor content

Bij content draait het steeds meer om de (zoek)intentie van de gebruiker en de relevantie van de content. Om op een intelligente manier resultaten te kunnen tonen,  maakt Google gebruik van Google RankBrain, een zelflerend algoritme dat gebruik maakt van alle beschikbare relevante informatiebronnen als: Google Analytics, Google Chrome, zoekgeschiedenis, mobiele apps en locatie van de gebruiker. Zo kan Google holistische zoekresultaten bieden. Resultaten die rekening houden met zoveel mogelijk aspecten van de intentie van de gebruiker en de relevante content.

Wat moet je doen/niet doen voor het maken van kwalitatieve content?

De gedachte “one size (lees: content) fits all” is verouderd. Bij het maken van content moet je jezelf de vraag stellen: voor wie maak ik de content? Beantwoord deze vraag met een doelgroepomschrijving, of liever nog, een Buyer Persona. Ontwikkel heel gericht content voor een specifieke doelgroep en maak de aansluiting tussen relevantie en de individuele- en/of doelgroepbehoefte.

Bij het maken van kwalitatieve content kies je voor een specifiek afgekaderd thema  dat zo volledig mogelijk wordt uitgewerkt. De bekende minimale “300-woorden-regel” is niet meer van toepassing. Dit kan meer of minder zijn afhankelijk van het thema en de verdieping die nodig is. Het (overdreven) herhalen van zoekwoorden in de content  (keyword stuffing) en het opnemen van de zoekwoorden in de titel en meta tags spelen steeds vaker een minder bepalende rol. Uit onderzoek bleek namelijk dat er zelfs hoge posities werden behaalden zonder dat het zoekwoord in de H1 voorkwam.

2. Ranking factor: Gebruikerssignalen

Ranking factor gebruikerssignalen

Gebruikerssignalen zijn een nieuwe ranking factor in het onderzoek en gaan een enorme invloed hebben op de posities. Het is immers de meest directe waardering of een website of webpagina aansluit bij de informatiebehoefte van de gebruiker. Hierbij let Google op de CTR (Click Trough Rate), de tijd dat een gebruiker op de webpagina blijft en de Bounce rate.

3. Ranking factor: Techniek

Ranking factor techniek
Is techniek nog steeds belangrijk? Ja absoluut. Echter is het nu een minimale vereiste wil je een top 20 positie behalen. Zorg dat de laadtijd op orde is, er een logische websitestructuur is en dat de opmaak van de pagina netjes verzorgd is met gebruik van H1 en H2. Wat heel opmerkelijk is, is dat HTTPS een steeds belangrijkere factor aan het worden is. Voor webwinkels lijkt het al bijna een voorwaarde.

4. Ranking factor: Gebruikersvriendelijkheid (UX)

Ranking factor gebruikersvriendelijkheid (ux)
Gebruikersvriendelijkheid heeft alles te maken met aantrekkelijkheid en het gebruik van de webpagina. Zowel op desktop als mobiel. Google gaat steeds meer waarde hechten de mobielvriendelijkheid van de pagina: is het leesbaar en overzichtelijk? Kan je eenvoudig navigeren? Ook nog steeds belangrijk zijn de interne links. Niet alleen leidt je de bezoeker naar de juiste onderwerp-gerelateerde plekken, ook kan Google de website beter doorzoeken en interpreteren. Uitgaande links en Flash lijken eerder een negatieve invloed te hebben op de vindbaarheid.

5. Ranking factor: Social media signalen

Ranking factor social media
Net als voorgaand jaar blijft de correlatie tussen sociale media kanalen en de vindbaarheid in Google bijzonder sterk. Met name de aanwezigheid op Facebook en alle aanverwante interactie als het aantal likes, volgers en het plaatsen van berichten die vervolgens gedeeld worden, hebben een positieve invloed op de vindbaarheid in Google. Heb je nog geen bedrijfspagina op Facebook of op één van de andere platformen, dan is dat een uitstekend voornemen voor 2017 om dit te gaan doen.

6. Ranking factor: Backlinks

Ranking factor backlinks

Backlinks waren ooit één van de belangrijkste factoren voor het behalen van topposities in zoekmachines. Ondanks dat de correlatie nog steeds hoog is, blijkt uit onderzoek dat de invloed van backlinks steeds minder wordt. Er bestaan genoeg voorbeelden van webpagina’s die goed gevonden worden ondanks dat ze weinig inkomende links hebben. De verklaring hiervoor is dat ze de content en de overig factoren goed op orde hebben dat door Google wordt gewaardeerd.

Samenvattend

Het zelflerende algoritme van Google wordt steeds intelligenter en zal continue verbeteren om steeds relevantere resultaten te bieden aan de individuele gebruiker.  Wil je als bedrijf je vindbaarheid vergroten, dan zal je de content steeds specifieker moeten afstemmen op je doelgroep of Buyer Persona. Maak de content relevant, compleet en authentiek om het te laten voldoen aan het predicaat “kwalitatieve content”. Vervolgens bepalen de gebruikerssignalen (CTR, Bounce rate) of de content gewaardeerd wordt door  de gebruiker. Verder is het noodzakelijk om de techniek van je website op orde te hebben en dat je ook aanwezig bent op sociale media. Backlinks zijn nog steeds belangrijk, maar er zijn inmiddels duidelijke signalen dat de invloed ervan sterk af neemt.

Download het rapport en Infographic

Ben je geïnteresseerd in alle details van het onderzoek? Download het onderzoek als PDF op de website van Searchmetrics. De Infographics is ook vanaf deze websites te downloaden.

source & images: http://www.searchmetrics.com/ 

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.